Challenges of Interdisciplinary Practice in Computer Science Courses: the UNIFESO Experience

  • Carmem Lúcia Quintana Pinto UNIFESO
  • Célia Regina Cruz da Rocha UNIFESO
  • Gilvan Vilarim UNIFESO

Abstract


This article presents reflections and preliminary results of an ongoing research on interdisciplinarity in the Computer Science course of UNIFESO. Some challenges of educational practice in Interdisciplinary Laboratories are pointed out. The study makes use of a qualitative interpretive approach. Data have been collected through document reviews, questionnaires, interviews and participant observation. The qualitative data analysis searches for a better understanding of interdisciplinary actions, through students and professors' perspectives.

References

ALVES, A. G.; BENITTI, F. B. V. (2006) Processo de Desenvolvimento Integrando Disciplinas de Engenharia de Software. Anais do XXVI Congresso da SBC. Campo Grande, MS.

BERBEL, N. A. N. (1998) A Problematização e a Aprendizagem Baseada em Problemas: diferentes Termos ou Diferentes Caminhos? Revista Interface, n.2. Disponível em: [link] Acesso 05.mar.2010.

CUNHA, A. M.; BRAGA E SILVA, G.; MONTE-MOR, J. A.; DOMICIANO, M. A. P.; VIEIRA, R. G. (2008) Estudo de Caso Abrangendo o Ensino Interdisciplinar de engenharia de Software. Fórum de Educação em Engenharia de Software. Disponível em: [link] Acesso 05.mar.2010.

ERICKSON, F. (1989) Metodos Cualitativos de Investigación sobre la Enseñanza – Análisis de Dados y redacción del informe. In: WITTROCK, N. La Investigación de la Enseñanza II. Barcelona/Buenos Aires/México: Paidos.

MEC. (1999) Diretrizes curriculares de cursos da área de Computação e Informática. Disponível em: [link] Acesso 05.mar.2010.

MORIN, E. (2002) Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 6ª ed., São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO.

______. (2001) A Cabeça Bem Feita: repensar a reforma, repensar o pensamento. 3ª ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

POMBO, O. (2005) Interdisciplinaridade e Integração dos Saberes. Liinc em Revista, v.1, n.1, março, p. 3-15. Disponível em [link]. Acesso 05.mar. 2010.

SEGURA, R. A.; ARAÚJO JÚNIOR, C. F.; SILVEIRA, I. F. (2009) Aprendizagem Baseada em Problemas Apoiada por Ambientes Virtuais: um Estudo de Caso em Banco de Dados. Anais do XXIX Congresso da SBC, Bento Gonçalves, RS.

UNIFESO. (2006) Projeto Político Pedagógico Institucional. Teresópolis: Centro Universitário Serra dos Órgãos.

UNIFESO. (2005) Projeto Político Pedagógico do Curso de Graduação em Ciência da Computação. Teresópolis: Centro Universitário Serra dos Órgãos.

YAMAMOTO, F. S.; SILVA, A. F.; ZANUTTO, J.; ZAMPIROLLI, F. A. (2005) Interdisciplinaridade no Ensino de Ciência da Computação. Anais do XXV Congresso da SBC, Unisinos, São Leopoldo, RS.
Published
2010-07-20
PINTO, Carmem Lúcia Quintana; ROCHA, Célia Regina Cruz da; VILARIM, Gilvan. Challenges of Interdisciplinary Practice in Computer Science Courses: the UNIFESO Experience. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 18. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 931-940. ISSN 2595-6175.