The Problem-Solving Discipline in the Computer Science Curriculum Matrix

  • Cristiane Camilo Hernandez Universidade Cruzeiro do Sul
  • Manuel Fernandez-Paradela Ledón Universidade Cruzeiro do Sul
  • Juliano Schimiguel Universidade Cruzeiro do Sul
  • Luciano Silva Universidade Cruzeiro do Sul
  • Luis Naito Mendes Bezerra Universidade Cruzeiro do Sul
  • Ismar Frango Silveira Universidade Cruzeiro do Sul

Abstract


Problem Solving, as an undergraduate or graduate regular course – or even simply as a general activity that develops practical and methodological views, goes beyond the usual teaching boundaries in order to be considered as an essential need in different areas of knowledge. Specifically for the future professional of Computer Sciences and correlated areas, this is a highly desirable ability that must be developed by students. Thus, this article presents and analyzes a specific experience about including such a course in a CS course’s curricula.

References

ACM (2005) Computing Curricula 2005. Disponível na Internet em [link] . Acesso em 10 de março de 2010.

Allan, V.H.; Kolesar, M.V. (1997). Teaching Computer Science: A Problem Solving Approach that Works. Disponível em: [link]. Último acesso: 02.03.10.

AURÉLIO (2009) Aurélio Buarque de Holanda Ferreira. Novo Dicionário Eletrônico Aurélio versão 6.0. Curitiba: Positivo, 2009.

Ausubel, D.P. (1968) Educational Psychology: A Cognitive View. New York, Holt, Rinehart and Winston.

Dörner, D., Kreuzig, H. W., Reither, F., e Stäudel, T. (Eds.). (1983). Lohhausen. Vom Umgang mit Unbestimmtheit und Komplexität [Lohhausen. On dealing with uncertainty and complexity]. Bern, Switzerland: Hans Huber.

Dörner, D., e Wearing, A. (1995). Complex problem solving: Toward a (computer-simulated) theory. In P. A. Frensch & J. Funke (Eds.), Complex problem solving: The European Perspective. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 65-99.

Falkner, K. e Palmer, E. (2009) Developing Authentic Problem Solving Skills in Introductory Computing Classes. Proceedings do SIGCSE’09, março, Chattanooga, Tennessee, USA, p. 4-8.

Goldstein F. C., Levin H. S. (1987). Disorders of reasoning and problem-solving ability. In M. Meier, A. Benton, & L. Diller (Eds.), Neuropsychological rehabilitation. London: Taylor & Francis Group.

Groth, D. P. e MacKie-Mason, J. K. (2010) Why an Informatics Degree? - Isn’t computer science enough? Communications of the ACM, vol. 53, n. 2, fevereiro, p.26-29.

Houaiss, A. (2010) Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa [online]. Disponível em [link]. Acesso em 5 de março de 2010.

Kiesmüller, U. (2009) Diagnosing Learners’ Problem-Solving Strategies Using Learning Environments with Algorithmic Problems in Secondary Education. ACM Transactions on Computing Education, vol. 9, n. 3, art. 17, setembro.

Musser, G. L., Shaughnessy, J. M. (1997) Estratégias de resolução de problemas na matemática escolar. In KRULIK, S. e REYS, R. E. A resolução de problemas na matemática escolar. São Paulo: Atual.

Nieto, J. A. (2005) Resolución de Problemas, Matemática y Computación. Enl@ce: revista Venezolana de Infomación, Tecnología y Conocimiento, vol. 2, p. 37-45.

Polya, G. (1995) A Arte de Resolver Problemas. Rio de Janeiro: Editora Interciência.

Romeike, R. What’s My Challenge? The Forgotten Part of Problem Solving in Computer Science Education. Lecture Notes in Computer Science. Springer Berlin / Heidelberg. 2008.

SBC (2009) Atualizações ao Currículo de Referência dos Cursos de Computação e Informática. Disponível em [link]. Acesso em 5 de março de 2009

SBC (1999) Currículo de Referência da SBC. Disponível em [link]. Acesso em 5 de março de 2010.

Vickers, P. (2008) How To Think Like a Programmer: Problem Solving For The Bewildered. New York: Thomson Course Technology.

Zeitz, P. (2007) The Art And Craft Of Problem Solving. 2ª ed. New York: Wiley.
Published
2010-07-20
HERNANDEZ, Cristiane Camilo; LEDÓN, Manuel Fernandez-Paradela; SCHIMIGUEL, Juliano; SILVA, Luciano; BEZERRA, Luis Naito Mendes; SILVEIRA, Ismar Frango. The Problem-Solving Discipline in the Computer Science Curriculum Matrix. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 18. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 941-950. ISSN 2595-6175.