A Study on Learning Programming Logic Using Programming by Demonstration
Abstract
Considering the studies accomplished in the last years, teaching and learning process of programming logics is a challenge in Computer Science. In this sense, techniques such as Programming by Demonstration (PBD) can be useful to explore the motivation and maximize the students’ performance. This paper presents a study to evaluate the PBD effects in learning process of programming logics considering students within an age range of 14-17 years. The results show that PBD contributes for the logical reasoning development, including students that not use video-game and/or computer for a long time.References
Baeza-Yates, R.A. (2000) “Teaching Algorithms”, In: ACM SIGACT News, v. 4, n. 26, 51-59.
Basili, V.R.; Shull, F.; Lanubile, F. (1999) “Building Knowledge through Families of Experiments”. IEEE Transactions on Software Engineering, v. 25, n. 4 (Jul-Aug), 456-473.
Ben-Ari, M. (2001) “Constructivism in Computer Science Education”, In: Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, v. 20, n. 1, 45-73.
Costa, H.A.X.; Santos, R.P.; Werner, C.M.L. (2010) “Uma Análise do Processo de Ensino e Aprendizagem de Engenharia de Software: Desafios e Soluções no Contexto Brasileiro”, In: Proceedings of the XI International Conference on Engineering and Technology Education, Ilhéus, BA, Brasil, 367-371.
Coura, D.P. (2006) “Produzindo Animações através da Programação por Demonstração”.
Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil, 105p.
Ferreira, C.C. (2008) “Estudo sobre a Aprendizagem de Lógica de Programação Usando Programação por Demonstração”. Monografia (Projeto Final). Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá, MG, Brasil, 49p.
Haden, P.; Mann, S. (2003) “The Trouble with Teaching Programming”, In: Proceedings of the 16th Annual NACCQ, Palmerston North, New Zealand.
Johnson, S. (2005) “Surpreendente!: a televisão e o videogame nos tornam mais inteligentes”. Campus/Elsevier, 216p.
McGettrick, A.; Boyle, R.; Ibbett, R.; Lloyd, J.; Lovegrove, G.; Mander, K. (2004) “Grand Challenges in Computing – Education”. The British Computer Society, 26p.
Neves, M.F.; Coello, J.M.A. (2006) “OntoRevPro: Uma Ontologia sobre Revisão de Programas para o Aprendizado Colaborativo de Programação Java”, In: Anais do XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Brasília, DF, Brasil, 569-578.
Pimentel, E.P.; França, V.F.; Omar, N. (2003) “Avaliação Contínua da Aprendizagem, das Competências e Habilidades em Programação de Computadores”, In: Anais do IX Workshop sobre Educação em Computação, XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Campinas, SP, Brasil, 105-116.
Santos, R.P.; Costa, H.A.X.; Resende, A.M.P.; Souza, J.M. (2008a) “O Uso de Ambientes Gráficos para Ensino e Aprendizagem de Estruturas de Dados e de Algoritmos em Grafos”, In: Anais do XVI Workshop sobre Educação em Computação, XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Belém, PA, Brasil, 157-166.
Santos, R.P.; Vivacqua, A.S.; Souza, J.M.; Costa, H.A.X. (2008b) “Uma Proposta de Cenário para Ensino de Algoritmos e Programação com Contribuições de Cooperação, Colaboração e Coordenação”, In: Anais do XVI Workshop sobre Educação em Computação, XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Belém, PA, Brasil, 218-227.
SBC. (2006) “Grandes Desafios da Pesquisa em Computação no Brasil – 2006-2016”. Relatório da Sociedade Brasileira de Computação, 22p.
Schots, M.; Santos, R.P.; Mendonça, A.P.; Werner, C.M.L. (2009) “Elaboração de um Survey para a Caracterização do Cenário de Educação em Engenharia de Software no Brasil”, In: Anais do II Fórum de Educação em Engenharia de Software, XXIII Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, Fortaleza, CE, Brasil, 57-60.
Silva, C.E.M. (2007) “A Importância dos Jogos Eletrônicos como Elemento de Apoio à Produção, Resgate e Valorização Cultural”, In: Anais do XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Juiz de Fora, MG, Brasil.
Smith, D.C. (2000) “Building Personal Tools by Programming”. Communications of the ACM, v. 43, n. 8 (Aug), 92-95.
Tobar, C.M.; Rosa, J.L.G.; Coelho, J.M.A.; Pannain, R. (2001) “Uma Arquitetura de Ambiente Colaborativo para o Aprendizado de Programação”, In: Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Vitória, ES, Brasil, 21-23.
Zloof, M.M. (1981) “QBE/OBE: A Language for Office and Business Automation”. IEEE Computer, v. 14, n. 5 (May), 13-22.
Basili, V.R.; Shull, F.; Lanubile, F. (1999) “Building Knowledge through Families of Experiments”. IEEE Transactions on Software Engineering, v. 25, n. 4 (Jul-Aug), 456-473.
Ben-Ari, M. (2001) “Constructivism in Computer Science Education”, In: Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, v. 20, n. 1, 45-73.
Costa, H.A.X.; Santos, R.P.; Werner, C.M.L. (2010) “Uma Análise do Processo de Ensino e Aprendizagem de Engenharia de Software: Desafios e Soluções no Contexto Brasileiro”, In: Proceedings of the XI International Conference on Engineering and Technology Education, Ilhéus, BA, Brasil, 367-371.
Coura, D.P. (2006) “Produzindo Animações através da Programação por Demonstração”.
Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil, 105p.
Ferreira, C.C. (2008) “Estudo sobre a Aprendizagem de Lógica de Programação Usando Programação por Demonstração”. Monografia (Projeto Final). Faculdade Governador Ozanam Coelho, Ubá, MG, Brasil, 49p.
Haden, P.; Mann, S. (2003) “The Trouble with Teaching Programming”, In: Proceedings of the 16th Annual NACCQ, Palmerston North, New Zealand.
Johnson, S. (2005) “Surpreendente!: a televisão e o videogame nos tornam mais inteligentes”. Campus/Elsevier, 216p.
McGettrick, A.; Boyle, R.; Ibbett, R.; Lloyd, J.; Lovegrove, G.; Mander, K. (2004) “Grand Challenges in Computing – Education”. The British Computer Society, 26p.
Neves, M.F.; Coello, J.M.A. (2006) “OntoRevPro: Uma Ontologia sobre Revisão de Programas para o Aprendizado Colaborativo de Programação Java”, In: Anais do XVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Brasília, DF, Brasil, 569-578.
Pimentel, E.P.; França, V.F.; Omar, N. (2003) “Avaliação Contínua da Aprendizagem, das Competências e Habilidades em Programação de Computadores”, In: Anais do IX Workshop sobre Educação em Computação, XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Campinas, SP, Brasil, 105-116.
Santos, R.P.; Costa, H.A.X.; Resende, A.M.P.; Souza, J.M. (2008a) “O Uso de Ambientes Gráficos para Ensino e Aprendizagem de Estruturas de Dados e de Algoritmos em Grafos”, In: Anais do XVI Workshop sobre Educação em Computação, XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Belém, PA, Brasil, 157-166.
Santos, R.P.; Vivacqua, A.S.; Souza, J.M.; Costa, H.A.X. (2008b) “Uma Proposta de Cenário para Ensino de Algoritmos e Programação com Contribuições de Cooperação, Colaboração e Coordenação”, In: Anais do XVI Workshop sobre Educação em Computação, XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Belém, PA, Brasil, 218-227.
SBC. (2006) “Grandes Desafios da Pesquisa em Computação no Brasil – 2006-2016”. Relatório da Sociedade Brasileira de Computação, 22p.
Schots, M.; Santos, R.P.; Mendonça, A.P.; Werner, C.M.L. (2009) “Elaboração de um Survey para a Caracterização do Cenário de Educação em Engenharia de Software no Brasil”, In: Anais do II Fórum de Educação em Engenharia de Software, XXIII Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software, Fortaleza, CE, Brasil, 57-60.
Silva, C.E.M. (2007) “A Importância dos Jogos Eletrônicos como Elemento de Apoio à Produção, Resgate e Valorização Cultural”, In: Anais do XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, Juiz de Fora, MG, Brasil.
Smith, D.C. (2000) “Building Personal Tools by Programming”. Communications of the ACM, v. 43, n. 8 (Aug), 92-95.
Tobar, C.M.; Rosa, J.L.G.; Coelho, J.M.A.; Pannain, R. (2001) “Uma Arquitetura de Ambiente Colaborativo para o Aprendizado de Programação”, In: Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Vitória, ES, Brasil, 21-23.
Zloof, M.M. (1981) “QBE/OBE: A Language for Office and Business Automation”. IEEE Computer, v. 14, n. 5 (May), 13-22.
Published
2010-07-20
How to Cite
FERREIRA, Cláudia; GONZAGA, Flávio; SANTOS, Rodrigo.
A Study on Learning Programming Logic Using Programming by Demonstration. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 18. , 2010, Belo Horizonte/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2010
.
p. 981-990.
ISSN 2595-6175.
