Paulo Freire’s thought and PBL: initial approaches and discrepancies
Abstract
Education is a big challenge, so we need to rethink it permanently. The method of teaching and learning is a sub-challenge of this universe. In this sense, our aim is to analyze convergences and divergences between the Freire’s theory and PBL (Problem-based Learning), based on our experience in the undergraduate course in Computer Engineering of the Universidade Estadual de Feira de Santana.References
Bittencourt, Roberto A. & Figueiredo, Orlando A. (2003). O Currículo do Curso de Engenharia de Computação da UEFS: Flexibilização e Integração Curricular. In XI Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, p. 171-182, Campinas – SP.
Delisle, Robert. (1997). How to use problem-based learning in the classroom, ASCD.
Duch, Bárbara J.; Groh, Susan E.; Allen, Deborah E. (2001). The power of problem-based learning: a practical how to for teaching undergraduate course in any discipline, Stylus Publishing.
Freire, Paulo. (1987). Pedagogia do Oprimido, Ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 17ª ed.
Freire, Paulo. (1996). Pedagogia da Autonomia, Ed. Paz e Terra, São Paulo, 35ª ed.
Freire, Paulo. (2007). Educação Como Prática da Liberdade, Ed. Paz e Terra, São Paulo, 30ª ed.
Pinto, G. R. P. (2010) Disciplinas humanísticas na formação do engenheiro: fatores de resistência do estudante e estratégia educacional para a sua motivação. Tese de doutorado. Tese (Doutorado em Educação) – Curso Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Santos, David M. B.; Pinto, G. R. P.; Sena, C. P. R.; Bertoni, F. C.; Bittencourt, R. A. (2007a). Aplicação do Método de Aprendizagem Baseada em Problemas no Curso de Engenharia de Computação da Universidade Estadual de Feira de Santana. In: Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Curitiba – PR.
Santos, David M. B; Saba, H.; Rocha Junior, J.; Sarinho, V. (2007b). Integrando as Disciplinas de Engenharia de Software, Análise e Projeto de Sistemas e Banco de Dados utilizando PBL. In XV Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, p. 66-75, Rio de Janeiro – RJ.
Santos, José Amâncio M. & Angelo, Michele F. (2009). Análise de Problemas Aplicados em um Estudo Integrado de Programação utilizando PBL. In XI Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Bento Gonçalves – RS.
Sociedade Brasileira de Computação (SBC). (2006). “Grandes Desafios da Pesquisa em Computação no Brasil – 2006-2016”, [link], consultado em 10/03/2010.
Woods, Donald R. (1996). Problem-based Learning: resources to gain the most from PBL, D.R. Woods.
Delisle, Robert. (1997). How to use problem-based learning in the classroom, ASCD.
Duch, Bárbara J.; Groh, Susan E.; Allen, Deborah E. (2001). The power of problem-based learning: a practical how to for teaching undergraduate course in any discipline, Stylus Publishing.
Freire, Paulo. (1987). Pedagogia do Oprimido, Ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 17ª ed.
Freire, Paulo. (1996). Pedagogia da Autonomia, Ed. Paz e Terra, São Paulo, 35ª ed.
Freire, Paulo. (2007). Educação Como Prática da Liberdade, Ed. Paz e Terra, São Paulo, 30ª ed.
Pinto, G. R. P. (2010) Disciplinas humanísticas na formação do engenheiro: fatores de resistência do estudante e estratégia educacional para a sua motivação. Tese de doutorado. Tese (Doutorado em Educação) – Curso Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.
Santos, David M. B.; Pinto, G. R. P.; Sena, C. P. R.; Bertoni, F. C.; Bittencourt, R. A. (2007a). Aplicação do Método de Aprendizagem Baseada em Problemas no Curso de Engenharia de Computação da Universidade Estadual de Feira de Santana. In: Anais do XXXV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Curitiba – PR.
Santos, David M. B; Saba, H.; Rocha Junior, J.; Sarinho, V. (2007b). Integrando as Disciplinas de Engenharia de Software, Análise e Projeto de Sistemas e Banco de Dados utilizando PBL. In XV Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, p. 66-75, Rio de Janeiro – RJ.
Santos, José Amâncio M. & Angelo, Michele F. (2009). Análise de Problemas Aplicados em um Estudo Integrado de Programação utilizando PBL. In XI Workshop sobre Educação em Computação – Anais do XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Bento Gonçalves – RS.
Sociedade Brasileira de Computação (SBC). (2006). “Grandes Desafios da Pesquisa em Computação no Brasil – 2006-2016”, [link], consultado em 10/03/2010.
Woods, Donald R. (1996). Problem-based Learning: resources to gain the most from PBL, D.R. Woods.
Published
2010-07-20
How to Cite
SANTOS, David Moises Barreto dos; BURNHAM, Teresinha Fróes.
Paulo Freire’s thought and PBL: initial approaches and discrepancies. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 18. , 2010, Belo Horizonte/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2010
.
p. 991-1000.
ISSN 2595-6175.
