Identifying cognitive learning styles through interaction in a Distance Learning Environment

  • Carla Cristina Lui Dias UDESC
  • Isabela Gasparini UDESC / UFRGS
  • Avanilde Kemczinski UDESC

Abstract


Adaptive Hypermedia Systems are systems that adapt itself on agreement with the users’ profile. They are used in web-based learning environments to adapt the content through the student’s learning preferences. These systems support the learning process in a personalized form and can be adapted to individual’s Cognitive Learning Style (CLS). This paper presents several CLS’ classification models and conducts a comparative analysis among different web-based learning environments that identify and/or are adaptable to the student’s CLS and explain the implemented process for student’s CLS identification in AdaptWeb® environment.

References

Assmann, H. (2001) “Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente”. Petrópolis: Vozes.

Bloom, B. S., Engelhart, D. M., Furst, E. J., Hill, W. H. e Krathwohl, R. D. (1972) “Taxionomia dos objetivos educacionais: Domínio Cognitivo”, pg. 171-179. Porto Alegre, Ed. Globo.

De Bra, P. e Calvi L. (1998) “AHA! An open adaptative hypermedia architecture”. In: The New Review of Hypermedia and Multimedia. Taylor Graham Publishers, v. 4.

Felder, R. M. e Silverman, L.K. (1988) “Learning and Teaching Styles in Engineering Education”. Journal of Engineering in Education, Washington, v. 78, n. 7, 674-681.

Ford, N. e Chen, S. Y. (2001) “Matching/ mismatching revised: an empirical study of learning and teaching styles”. British Journal of Educational Technology v. 32, 5-22.

Frozza, R., Konzen, A., Mainieri, A., Schreiber, J., Molz, K., Tautz, J. L., Pedo, R e Dresch (2007) “Agentes Tutor e Companheiro em um Ambiente Educacional baseado em Estilos Cognitivos”. WESAAC - Workshop Escola de Sistemas de Agentes para Ambientes Colaborativos.

Garcia, P., Amandi, A., Schiaffino, S. e Campo, M. (2007) “Evaluating Bayesian networks’ learning styles”. Computers & Education 49, 794–808.

Gardner, H. (1994) “Estruturas da Mente: a teoria das Inteligências Múltiplas”. Porto Alegre: Artes Médicas.

Geller, M., Tarouco, L. M. R. e Franco, S. R. K. (2004) “Educação a Distância e Estilos Cognitivos: Construindo a Adaptação de Ambientes Virtuais”. VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa.

Lopes, W. M. G. (2002) “ILS – Inventário de Estilos de Aprendizagem de Felder-Saloman: Investigação de sua Validade em Estudantes Universitários de Belo Horizonte”. Dissertação (Mestrado em Mídia e Conhecimento) UFSC, Florianópolis.

Oliveira, J. P. M., Brunetto, M., Proença Jr, M., Pimenta, M. S., Pinto, C. H., Lima, J. V., Freitas, V., Marçal, V., Gasparini, I. e Amaral, M. A. (2003) “AdaptWeb: Um Ambiente para Ensino Aprendizagem Adaptativo na Web”. Educar em Revista, Curitiba, v. especial, 175-197.

Oliveira, S. R. M., Kalatzis, A. C., Bachega, S. J., Kurumoto, J. S., Santos, E. M. e Cazarini, E. W. (2007) “Proposta metodológica para aperfeiçoamento de planejamento em ead utilizando estilos de aprendizagem e competências requeridas: aplicação ao caso da engenharia de produção”. 13º Congresso Internacional de Educação a Distância (CIED).

Paim, R. L., de Azevedo, F. M., Koerich, G. M., Dufloth, R. M., Vieira, D. S. C. e Malinverni, M. S. (2006) “Sistema Hipermídia com Interface Adaptativa em Câncer de Mama usando Redes Neurais Artificiais MLP e IAC”. Congresso Brasileiro de Informática na Saúde - CBIS.

Palazzo, L. A. M. (2002) “Sistemas de Hipermídia Adaptativa”. In: Ingrid Jansch Porto. (Org.). XXI Jornada de Atualização em Informática - Livro Texto. Florianópolis: , 2002, v. 1, 287-325.

Ross, J. D. e Ross, C. M. (1997) “Teste Ross dos Processos Cognitivos”. São Paulo, Brasil: Instituto Pieron de Psicologia Aplicada.

Santinello, J. (2007) “Pressupostos Teóricos da Educação a Distância no Brasil”. 13º Congresso Internacional de Educação a Distância.

Silva, W. M. e Silva, E. C. L. de. (2006) “Investigação dos Dados sobre Estilos de Aprendizagem dos Alunos freqüentadores da base de apoio ao Aprendizado Autônomo”. Revista Científica da UFPA.

Souto, M. A. M. (2003) “Diagnóstico on-line do Estilo Cognitivo de Aprendizagem do Aluno em um Ambiente Adaptativo de Ensino e Aprendizagem na Web: uma Abordagem Empírica baseada na sua Trajetória de Aprendizagem”. Tese, PPGC-UFRGS, Porto Alegre.

Stash, N. e De Bra, D. P. (2004) “Incorporating cognitive styles in AHA!”. Proceeding of the IASTED International Conference, Web-based Education.
Published
2009-07-20
DIAS, Carla Cristina Lui; GASPARINI, Isabela; KEMCZINSKI, Avanilde. Identifying cognitive learning styles through interaction in a Distance Learning Environment. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 17. , 2009, Bento Gonçalves/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2009 . p. 489-498. ISSN 2595-6175.