Andragogy and creativity as facilitators in Software Engineering and Quality Learning
Abstract
Learning the concepts of Software Engineering and Software Quality is essential for students in courses related to IT. Applying andragogy and creativity adds more value to that learning. In this context, this article describes some concepts on Andragogy and Creativity. It also shows some exercises adapted to a course at Cenro Universitário de Brasília - UniCEUB. Finally, the paper discusses results from an evaluation of students in a course that employed those exercises
References
BRUNO-FARIA, M. F.; ALENCAR, E. M. L. S. (1996). Estímulos e Barreiras à Criatividade no Ambiente de Trabalho. “Revista de Administração”, 31 (2), p.50-61.
CARVALHO, Bruno (2005). “O Que é a Criatividade?”. Disponível em [link]. Acessado em em 24/08/2007.
CAVALCANTI, Roberto de Albuquerque (1999). Andragogia: A Aprendizagem nos Adultos.”Revista de Clínica Cirúrgica da Paraíba”. Nº 6, Ano 4.
CMMI, 2006, “Capability Maturity Model Integration”, Version 1.2. (CMMI-SE/SW, V1.2 – Continuous Representation), SEI Technical Report CMU/SEI-2006-TR-008. Disponível em: [link]. Acessado em 31.03 2008.
.GOECKS, Rodrigo (2003). “Educação de Adultos – Uma Abordagem Andragógica”. Disponível em [link]. Acessado em 31.03 2008.
ISO/IEC 12207:2008. “Technology Information – software Life Cycle Processes”.
ISO/IEC 9126:2003. “Software engineering - Product quality”.
ISO/IEC 15504:2004. “Information technology - Process assessment”.
ISO/IEC 2000:2005. “Information technology - Service management”.
ISO/IEC 25000:2005. “Software Engineering - Software product Quality Requirements and Evaluation (SQuaRE) - Guide to SQuaRE”.
IT GOVERNANCE INSTITUTE. “CobiT® framework”. Ilinois: IT Governance Institute, 2007.
IT SERVICES QUALIFICATION CENTER (ITSqc). “eSourcing Capability Model for Service Providers v2”. Disponível em: [link]. Acessado em 31.03 2008.
IT SERVICES QUALIFICATION CENTER (ITSqc). “eSourcing Capability Model for Client Organizations v1.1”. Disponível em: [link]. Acessado em 31.03 2008.
KROEHNERT, Gary (2001). “Jogos para treinamento em Recursos humanos”. São Paulo: editora Manole Ltda.
MILITAO, Albigenor&Rose (2000). “Jogos &vivencias grupais”. Rio de Janeiro: Qualitymark Editora.
NOVAES, M. H.(1980). “Psicologia da criatividade”. – 5a. ed. – Petrópolis: Vozes.
OFFICE OF GOVERNMENT COMMERCE (OGC). “About ITIL®”. Disponível em [link]. Acesso 01 mai. 2008.
OSORIO, R.O. (2005). “Educação permanente e educação de adultos”. Lisboa: Horizontes Pedagógicos.
MPS.BR, 2007: - Associação Para Promoção da Excelência do Software.Brasileiro – “SOFTEX. MPS.BR” – Guia Geral, v 1.2, 2007. Disponível em: [link] em: 5 nov. 2008.
STERNBERG. R. J.; LUBART, T. I.(1999) The Concept of Creativity: prospects and paradigms. In: “Handbook of Creativity”. Cambridge University Press, UK.
