Problem-Based Learning Supported by Virtual Environments: A Case Study in Databases

  • Rafael de Alencar Segura Universidade Cruzeiro do Sul
  • Carlos Fernando de Araújo Júnior Universidade Cruzeiro do Sul
  • Ismar Frango Silveira Universidade Cruzeiro do Sul

Abstract


This paper describes a case study on teaching Database foundations in a CS undergraduate course. Its main objective is showing how PBL – Problem Based Learning – strategies are supported by a VLE – Virtual Learning Environment in a CS context. In the case study here presented, students were meant to develop a database application prototype to solve a real-world problem. By doing this, students are provided with a hands-on experience, handling with all database concepts and principles present in course’s syllabus – through projects.

References

Barrows, H. S. (2000). Problem-based learning applied to medical education. Springfield, EUA: Southern Illinois University Press.

Cameron, T.; Barrows, H. S. e Crooks, S. M. (1999) Distributed problem-based learning at Southern Illinois University School of Medicine. Proceedings of the 1999 conference on Computer support for collaborative learning, Palo Alto, California, EUA.

Ellis, A.; Carswell, L.; et al. (1998) Resources, tools, and techniques for problem based learning in computing. Working Group reports of the 3rd annual SIGCSE/SIGCUE ITiCSE conference on Integrating technology into computer science education. Dublin, Irlanda. P. 41-56.

Kalatzis, A. C. (2008) Aprendizagem baseada em problemas em uma plataforma de ensino a distância com o apoio dos estilos de aprendizagem: uma análise do aproveitamento dos estudantes de engenharia. São Carlos, 2008. 102p. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção) Programa de Pós Graduação em Gestão do Conhecimento e Sistemas de Informação, Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo.

Merrill, M.D. (2002). A pebble-in-the-pond model for instructional design. Performance Improvement 41 (7). p. 39–44.

MEC (2009) Ministério da Educação. SEED - Secretaria de Educação a Distância. Portaria MEC No. 4.059/04. Disponível em: [link]. Acesso em: 27 fev. 2009.

Novak, J. D. & A. J. Cañas (2008) The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them, Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008, Florida Institute for Human and Machine Cognition. Disponível na Internet [link]. Acesso em 9 de março de 2009.

Ribeiro, L.R. C. (2005) A aprendizagem baseada em problemas(PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos autores . São Carlos, 2005. 209 p. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos UFSCar, 2005.
Published
2009-07-20
SEGURA, Rafael de Alencar; ARAÚJO JÚNIOR, Carlos Fernando de; SILVEIRA, Ismar Frango. Problem-Based Learning Supported by Virtual Environments: A Case Study in Databases. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 17. , 2009, Bento Gonçalves/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2009 . p. 447-450. ISSN 2595-6175.