The Importance of Reading and Problem Abstraction in developing logical and abstract reasoning in Computer Science students
Abstract
This article starts a discussion on the importance of the prior reading and representation of the problems (through abstractions of them) as motivating factors in the formation of logical-abstract reasoning in students of Computer and Information Technology courses, thereby focusing on activities that compensate the students’ learning difficulties, improving the teaching process of algorithms.
Keywords:
Logical-abstract reasoning, Abstraction, Importance of Reading, Teaching of Algorithms, Technology Undergraduate Program
References
AMORIM, R. V.; REZENDE, P. J. Compreensão de Algoritmos através de Ambientes Dedicados a Animação. In: SEMISH, 10., 1993.
BORGES, M. A. F. Avaliação de uma Metodologia Alternativa para a Aprendizagem de Programação. VIII Workshop de Educação em Computação – WEI 2000. Curitiba, PR, 2002.
BROWN, M. H. Zeus: A System for Algorithm Animation and Multi-View Editing. Procedings... IEEE Workshop on Visual Languages, 1991.
CARES, P. L. L. Ambiente para teste de mesa utilizando fluxograma. Trabalho de Conclusão (Graduação)–Faculdade de Ciência da Computação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2002.
DELGADO, C., XEXÉO, J. A. M., SOUZA, I. F., CAMPOS, M., RAPKIEWICZ, C. E. Uma Abordagem Pedagógica para a Iniciação ao Estudo de Algoritmos. XII Workshop de Educação em Computação (WEI'2004). Salvador, BA, Brasil, 2004.
DELGADO, C., XEXEO, J. A., SOUZA, I. F., RAPKIEWICZ, C. E., PEREIRA JR, J. Identificando competências associadas ao aprendizado de leitura e construção de algoritmos. In: XIII Workshop sobre Educação em Computação. São Leopoldo, RS, 2005.
ESMIN, A. A. A. Portugol/Plus: Uma Ferramenta de Apoio ao Ensino de Lógica de Programação Baseado no Portugol, In: IV Congresso RIBIE, 1998, Brasília. Anais... Disponível em: [link].
FAYARD, P., O jogo da interação: informação e comunicação em estratégia. Caxias do Sul: EDUCS, 2000.
GOMES, A. J. Ambiente de suporte à aprendizagem de conceitos básicos de programação, Dissertação (Mestrado)–Universidade de Coimbra, 2000.
KATO, M. O Aprendizado da Leitura. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1990.
MENDES, A. J. N. Software educativo para apoio à aprendizagem de programação, VIII Taller Internacional de Software Educativo-TISE, Santiago, Chile, 2002.
PEREIRA JÚNIOR, J. C. R.; RAPKIEWICZ, C. E. O Processo de Ensino e Aprendizagem de Algoritmos e Programação: Uma Visão Crítica da Literatura. In: III Workshop de Educação em Computação e Informática do Estado de Minas Gerais, WEIMIG’04, Belo Horizonte – MG, 2004.
SANTIAGO, R.; DAZZI, R. L. S. Ferramentas que auxiliam o desenvolvimento da lógica de programação. In: SEMINCO - SEMINÁRIO DE COMPUTAÇÃO, 12., 2003. Anais... Blumenau: FURB, 2003. p.113-120.
TAROUCO, L. Jogos educativos via WWW, Disponível em: [link] Acesso: 25 de nov 2005.
BORGES, M. A. F. Avaliação de uma Metodologia Alternativa para a Aprendizagem de Programação. VIII Workshop de Educação em Computação – WEI 2000. Curitiba, PR, 2002.
BROWN, M. H. Zeus: A System for Algorithm Animation and Multi-View Editing. Procedings... IEEE Workshop on Visual Languages, 1991.
CARES, P. L. L. Ambiente para teste de mesa utilizando fluxograma. Trabalho de Conclusão (Graduação)–Faculdade de Ciência da Computação, Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2002.
DELGADO, C., XEXÉO, J. A. M., SOUZA, I. F., CAMPOS, M., RAPKIEWICZ, C. E. Uma Abordagem Pedagógica para a Iniciação ao Estudo de Algoritmos. XII Workshop de Educação em Computação (WEI'2004). Salvador, BA, Brasil, 2004.
DELGADO, C., XEXEO, J. A., SOUZA, I. F., RAPKIEWICZ, C. E., PEREIRA JR, J. Identificando competências associadas ao aprendizado de leitura e construção de algoritmos. In: XIII Workshop sobre Educação em Computação. São Leopoldo, RS, 2005.
ESMIN, A. A. A. Portugol/Plus: Uma Ferramenta de Apoio ao Ensino de Lógica de Programação Baseado no Portugol, In: IV Congresso RIBIE, 1998, Brasília. Anais... Disponível em: [link].
FAYARD, P., O jogo da interação: informação e comunicação em estratégia. Caxias do Sul: EDUCS, 2000.
GOMES, A. J. Ambiente de suporte à aprendizagem de conceitos básicos de programação, Dissertação (Mestrado)–Universidade de Coimbra, 2000.
KATO, M. O Aprendizado da Leitura. São Paulo: Livraria Martins Fontes Editora Ltda., 1990.
MENDES, A. J. N. Software educativo para apoio à aprendizagem de programação, VIII Taller Internacional de Software Educativo-TISE, Santiago, Chile, 2002.
PEREIRA JÚNIOR, J. C. R.; RAPKIEWICZ, C. E. O Processo de Ensino e Aprendizagem de Algoritmos e Programação: Uma Visão Crítica da Literatura. In: III Workshop de Educação em Computação e Informática do Estado de Minas Gerais, WEIMIG’04, Belo Horizonte – MG, 2004.
SANTIAGO, R.; DAZZI, R. L. S. Ferramentas que auxiliam o desenvolvimento da lógica de programação. In: SEMINCO - SEMINÁRIO DE COMPUTAÇÃO, 12., 2003. Anais... Blumenau: FURB, 2003. p.113-120.
TAROUCO, L. Jogos educativos via WWW, Disponível em: [link] Acesso: 25 de nov 2005.
Published
2009-07-20
How to Cite
PAULA, Leda Queiroz de; PIVA JR., Dilermando; FREITAS, Ricardo L..
The Importance of Reading and Problem Abstraction in developing logical and abstract reasoning in Computer Science students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 17. , 2009, Bento Gonçalves/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2009
.
p. 2687-2690.
ISSN 2595-6175.
