Time to Code: Discord Chatbot Integrated with Gamification for a Programming Lab Course
Abstract
Introductory computer science courses are essential for building students’ knowledge but also present high levels of difficulty and dropout rates. In this context, active methodologies, such as gamification, emerge as effective strategies to promote engagement and learning. This study proposes the implementation of a gamified system based on a chatbot on the Discord platform to support students in the Programming Laboratory course. The system incorporates playful and interactive elements, inspired by the animated series Adventure Time, to transform the learning process into a more dynamic and engaging experience. The analysis of feedback questionnaires revealed an increase in students’ motivation, engagement, and interest.References
Araújo, S. G. M. (2023). Uma proposta de avaliação heurística de uma plataforma gamificada para ensino de programação.
Berrezueta-Guzman, S., Parmacli, I., Krusche, S., and Wagner, S. (2024). Interactive learning in computer science education supported by a discord chatbot. In 2024 IEEE 3rd German Education Conference (GECon), pages 1–6. IEEE.
Cuervo-Cely, K., Restrepo-Calle, F., and Ramirez-Echeverry, J. (2022). Effect of gamification on the motivation of computer programming students. Journal of Information Technology Education: Research, 21:001–023.
de Castro, T. H. C., de Castro Júnior, A. N., de Menezes, C. S., Boeres, M. C. S., and Rauber, M. (2003). Utilizando programação funcional em disciplinas introdutórias de computação. Anais do WEI.
de Oliveira Castro, M. B. and dos Santos, V. A. (2023). Gamificação como recurso para aprimorar o ensino de lógica de programação em cursos de computação no ensino superior: uma revisão sistemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, 21(2):307–318.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., and Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining”gamification”. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments, pages 9–15.
Freitas, M. D. d. (2021). Class services: desenvolvimento de um bot para ambientes de aprendizagem na ferramenta discord.
Hamari, J., Koivisto, J., and Sarsa, H. (2014). Does gamification work?–a literature review of empirical studies on gamification. In 2014 47th Hawaii international conference on system sciences, pages 3025–3034. Ieee.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
Mundim, P. C., Barbosa, D. M., Braga, G., de MB Silva, T. R., et al. (2024). Impacto da gamificação e de grupos de apoio no ensino-aprendizagem de programação em um curso de ciência da computação. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 419–430. SBC.
Pessoa, R. S. and Melo, L. B. (2024). Gamificação no ensino híbrido e presencial do curso técnico de informática: Um relato de experiência da ecit burity. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 386–395. SBC.
Ryan, R. M., Koestner, R., and Deci, E. L. (1991). Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and Emotion, 15(3):185–205.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Zichermann, G. and Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. ”O’Reilly Media, Inc.”.
Berrezueta-Guzman, S., Parmacli, I., Krusche, S., and Wagner, S. (2024). Interactive learning in computer science education supported by a discord chatbot. In 2024 IEEE 3rd German Education Conference (GECon), pages 1–6. IEEE.
Cuervo-Cely, K., Restrepo-Calle, F., and Ramirez-Echeverry, J. (2022). Effect of gamification on the motivation of computer programming students. Journal of Information Technology Education: Research, 21:001–023.
de Castro, T. H. C., de Castro Júnior, A. N., de Menezes, C. S., Boeres, M. C. S., and Rauber, M. (2003). Utilizando programação funcional em disciplinas introdutórias de computação. Anais do WEI.
de Oliveira Castro, M. B. and dos Santos, V. A. (2023). Gamificação como recurso para aprimorar o ensino de lógica de programação em cursos de computação no ensino superior: uma revisão sistemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, 21(2):307–318.
Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., and Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: defining”gamification”. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments, pages 9–15.
Freitas, M. D. d. (2021). Class services: desenvolvimento de um bot para ambientes de aprendizagem na ferramenta discord.
Hamari, J., Koivisto, J., and Sarsa, H. (2014). Does gamification work?–a literature review of empirical studies on gamification. In 2014 47th Hawaii international conference on system sciences, pages 3025–3034. Ieee.
Kapp, K. M. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons.
Mundim, P. C., Barbosa, D. M., Braga, G., de MB Silva, T. R., et al. (2024). Impacto da gamificação e de grupos de apoio no ensino-aprendizagem de programação em um curso de ciência da computação. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 419–430. SBC.
Pessoa, R. S. and Melo, L. B. (2024). Gamificação no ensino híbrido e presencial do curso técnico de informática: Um relato de experiência da ecit burity. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 386–395. SBC.
Ryan, R. M., Koestner, R., and Deci, E. L. (1991). Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and Emotion, 15(3):185–205.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Zichermann, G. and Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. ”O’Reilly Media, Inc.”.
Published
2025-07-20
How to Cite
MARQUES, Marcos Grégory Rodrigues; LAVOR, Isis Nascimento de; RODRIGUES, Maria Elanne M.; PINHEIRO, Valéria Maria da Silva.
Time to Code: Discord Chatbot Integrated with Gamification for a Programming Lab Course. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 353-363.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8090.
