POOLAND: a “phygital” game to support Object-Oriented Programming teaching and learning
Abstract
This article presents POOLAND, a digital game with a physical board (”figital”) designed to gamify the teaching and learning of Object-Oriented Programming (OOP). The prototype combined elements from the ”Snakes and Ladders”game and interactive quizzes. During the Make-a-thon 2024 at the Federal Institute of Sergipe, Campus Lagarto, students and teachers provided positive feedback, highlighting its attractiveness, clarity of instructions, and ease of use. Participants found the game engaging, and many expressed an intention to use it again. Thus, POOLAND proved promising in engaging students in OOP learning. Future work will include content customization by teachers.References
BÖRSTLER, J., BRUCE, K., and MICHIELS, I. (2003). Sixth workshop on pedagogies and tools for learning object oriented concepts.
COSTA, A. C., SILVA, J. R., and SOUZA, M. A. (2017). Uma abordagem contextualizada para o ensino de programação orientada a objetos no ensino médio profissionalizante. In Anais do Workshop de Computação e Educação (WCBIE).
de Freitas, T. T. (2023). O uso da gamificação como estratégia para o ensino de programação orientada a objetos: uma revisão sistemática da literatura.
Freire, P. (2001). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 18 edition.
Gamma, E., Helm, R., Johnson, R., and Vlissides, J. (1995). Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, Boston.
GOMES, M. C. P. (2015). Os benefícios do ensino de linguagem de programação no currículo regular. Administradores.com.
JOSÉ RICHTER, C., BERNARDI, G., and ZANKI CORDENONSI, A. (2019). O ensino de programação mediado por tecnologias educacionais: uma revisão sistemática de literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 17(1):517–526.
Jr, T. S. P. and Bennett, C. (2006). A framework for teaching polymorphism using game programming. Journal of Computing Sciences in Colleges, 22(2):154–161.
Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer, San Francisco, CA.
Larman, C. (2002). Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 3rd edition.
Prensky, M. (2010). Não me atrapalhe, mãe - Eu estou aprendendo! Como os videogames estão preparando nossos filhos para o sucesso no século XXI - e como você pode ajudar! Phorte, São Paulo.
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais. Editora Senac São Paulo, São Paulo.
SANTOS JÚNIOR, G. P. d. (2023). Pensamento computacional com a educação on-line no ensino médio integrado. Tese (doutorado em educação), Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.
SILVA, K. A. C. and KIRNER, C. (2010). Vantagens educacionais no uso de jogos em realidade aumentada. Revista Novas Tecnologias na Educação, 8(3). Acesso em: 19 nov. 2024.
SILVA, M. and CLARO, T. (2007). A docência online e a pedagogia da transmissão. Boletim Técnico do Senac, 33(2):81–89. Acesso em: 30 out. 2021.
Sommerville, I. (2011). Software Engineering. Addison-Wesley, Boston, 9th edition.
Stroustrup, B. (1997). The C++ Programming Language. Addison-Wesley, Reading, MA, 3rd edition.
Tang, S., Hanneghan, M., and El Rhalibi, A. (2009). Introduction to game-based learning. In Games Based Learning Advancements for Multi-Sensory Human Computer Interfaces, pages 1–17. IGI Global, New York.
COSTA, A. C., SILVA, J. R., and SOUZA, M. A. (2017). Uma abordagem contextualizada para o ensino de programação orientada a objetos no ensino médio profissionalizante. In Anais do Workshop de Computação e Educação (WCBIE).
de Freitas, T. T. (2023). O uso da gamificação como estratégia para o ensino de programação orientada a objetos: uma revisão sistemática da literatura.
Freire, P. (2001). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra, Rio de Janeiro, 18 edition.
Gamma, E., Helm, R., Johnson, R., and Vlissides, J. (1995). Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Addison-Wesley, Boston.
GOMES, M. C. P. (2015). Os benefícios do ensino de linguagem de programação no currículo regular. Administradores.com.
JOSÉ RICHTER, C., BERNARDI, G., and ZANKI CORDENONSI, A. (2019). O ensino de programação mediado por tecnologias educacionais: uma revisão sistemática de literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 17(1):517–526.
Jr, T. S. P. and Bennett, C. (2006). A framework for teaching polymorphism using game programming. Journal of Computing Sciences in Colleges, 22(2):154–161.
Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. Pfeiffer, San Francisco, CA.
Larman, C. (2002). Applying UML and Patterns: An Introduction to Object-Oriented Analysis and Design and Iterative Development. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 3rd edition.
Prensky, M. (2010). Não me atrapalhe, mãe - Eu estou aprendendo! Como os videogames estão preparando nossos filhos para o sucesso no século XXI - e como você pode ajudar! Phorte, São Paulo.
Prensky, M. (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais. Editora Senac São Paulo, São Paulo.
SANTOS JÚNIOR, G. P. d. (2023). Pensamento computacional com a educação on-line no ensino médio integrado. Tese (doutorado em educação), Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão.
SILVA, K. A. C. and KIRNER, C. (2010). Vantagens educacionais no uso de jogos em realidade aumentada. Revista Novas Tecnologias na Educação, 8(3). Acesso em: 19 nov. 2024.
SILVA, M. and CLARO, T. (2007). A docência online e a pedagogia da transmissão. Boletim Técnico do Senac, 33(2):81–89. Acesso em: 30 out. 2021.
Sommerville, I. (2011). Software Engineering. Addison-Wesley, Boston, 9th edition.
Stroustrup, B. (1997). The C++ Programming Language. Addison-Wesley, Reading, MA, 3rd edition.
Tang, S., Hanneghan, M., and El Rhalibi, A. (2009). Introduction to game-based learning. In Games Based Learning Advancements for Multi-Sensory Human Computer Interfaces, pages 1–17. IGI Global, New York.
Published
2025-07-20
How to Cite
BARBOSA, Kaylaine A. S.; SANTOS, Jhonatan I. dos; MENEZES, William S.; SOUSA, Stephanie K. A. de; PRUDENTE, Fábio L. S.; SANTOS, Phillipe C.; SANTOS JÚNIOR, Gilson P..
POOLAND: a “phygital” game to support Object-Oriented Programming teaching and learning. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 816-824.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8563.
