Program(action): Play activities for teaching programming in public schools

  • João Pinheiro UFRJ
  • Julia Godinho UFRJ
  • Yuri Guedes UFRJ
  • Glosdemberger Cardoso UFRJ
  • Débora Zumpichiatti UFRJ
  • Janaína Gomide UFRJ

Abstract


This article aims to propose activities for teaching childrens programming to be performed in any environment, without the need for computers. Sixteen activities were developed and applied to a public of three hundred and eighty three children and young people in three different environments: a public school, a summer course and workshops. In order to allow the reproduction of this experience in other times and spaces, a application for smart-phone was de- veloped and is available for free. Finally, it was observed that the students liked and enjoyed the activities and understood the main concepts of programming.

References

Aono, A. H., Rody, H. V. S., Musa, D. L., Pereira, V. A., and Almeida, J. (2017). A utiliza- ção do scratch como ferramenta no ensino de pensamento computacional para crianças. In Anais do 25 o Workshop sobre Educação em Computação (WEI), volume 25, Porto Alegre. SBC.

Bell, T. C., Witten, I. H., Fellows, M. R., Adams, R., and McKenzie, J. (2005). CS Un- plugged: An enrichment and extension programme for primary-aged students. Com- puter Science Unplugged, Canterbury, New Zealand.

Braga, L. V., Braga, D. V., Gusmão, A., and Gualberto-Leite, N. (2018). Programchildren: Levando tecnologia para crianças de uma escola pública. In VII CBIE - Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola (WIE), volume 24, page 295.

Cafiero, C., Pinheiro, J. V., and Gomide, J. (2018). Avaliação das ferramentas utilizadas em um curso de programação para crianças: Percepções dos alunos e seus instrutores. In VII CBIE - Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola (WIE), volume 24, page 51.

da S. Marinho, A. R., de Morais, P. S., de Souza, G. R., and do Nascimento, A. S. L. (2018). Relato de experiência vivenciada no pibid sobre a utilização da computação desplugada, a hora do código e do scratch no ensino médio. In Anais do 26 o Workshop sobre Educação em Computação (WEI), volume 26, Porto Alegre. SBC.

Daniel, G. T., von Wangenheim, C. G., Araújo, G., de Medeiros, S., and da Cruz Alves, N. (2017). Ensinando a computação por meio de programação com app inventor. Anais do Computer on the Beach, pages 357–365.

Duarte, K. T. N., Silveira, T. R. S., and Borges, M. A. F. (2017). Abordagem para o ensino da lógica de programação em escolas do ensino fundamental ii através da ferramenta scratch 2.0. In VI CBIE - Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE), pages 175–184.

Godinho, J., Torres, K., Batista, G., Andrade, E., and Gomide, J. (2017). Projeto aprenda a programar jogando: Divulgando a programação de computadores para crianças e jovens. In Anais do 25 o Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 2140–2149.

Petri, G., Calderón, A., von Wangenheim, C. G., Borgatto, A. F., and Ruiz, M. (2018). Benefícios dos jogos não-digitais no ensino de computação. In Anais do 26 o Workshop sobre Educação em Computação (WEI), volume 26, Porto Alegre. SBC.

Raabe, A. et al. (2017). Referenciais de formação em computação: Educação básica. In Workshop sobre Educação em Computação, Sociedade Brasileira de Computação.

Rodrigues, L. C., Queiroga, A., Oliveira, M., and More, A. (2016). Relato de experiên- cia: curso de introdução à programação para crianças do ensino fundamental no ifsp votuporanga. In VII CBIE - Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola (WIE), volume 22, page 349.

Scaico, P. D., de Lima, A. A., Azevedo, S., da Silva, J. B. B., Raposo, E. H., Alencar, Y., Mendes, J. P., Scaico, A., et al. (2013). Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao design com a linguagem scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(02):92.

von Wangenheim, C. G., Alves, N. C., Rodrigues, P. E., and Hauck, J. C. (2017). Teaching computing in a multidisciplinary way in social studies classes in school–a case study. Online Submission, 1(2).
Published
2019-07-12
PINHEIRO, João; GODINHO, Julia ; GUEDES , Yuri ; CARDOSO, Glosdemberger ; ZUMPICHIATTI, Débora ; GOMIDE, Janaína . Program(action): Play activities for teaching programming in public schools. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 91-100. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6620.