Implementing perception and coordination mechanisms in collaborative environments

  • Marcelo Iserhardt Ritzel FEEVALE
  • Patrícia Scherer Bassani FEEVALE
  • Fernando Lusardo FEEVALE

Abstract


Many environments have been developed to provide group work and studies at distance. One of the challenges of the programming team consists of projecting dynamic environments, capable to administer the development of these different activities in synchronous or asynchronous mode. In this way, this paper describes the research in Computer Science Education Research Group (GPIE), in Feevale, in the area of collaborative learning environment. Presents a reflection about necessary mechanisms to implement coordination of the users actions at distance, starting from the perception of these actions accomplished by software agents.

References

BASSANI, Patrícia B. Scherer. Mapeamento das interações em ambiente virtual de aprendizagem: uma possibilidade para avaliação em educação a distância. Porto Alegre: PPGIE/UFRGS, 2006. Tese de Doutorado.

BASTOS, A.; BERARDI, R. C. G.; AZAMBUJA, R. A. (2003). Webduc: una proposta de ferramenta de avaliação formativa no ambiente TelEduc. In: III Ciclo de Palestras sobre Novas Tecnologias na Educação. Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologías na Educação, CIENTED. Porto Alegre/RS, Brasil. Mar.

BEHAR, Patricia Alejandra. A lógica operatória e os ambientes computacionais. In: Simpósio Brasileira de Informática na Educação - SBIE, 1999, Curitiba. Anais... Curitiba. Disponível em: [link].

CAMPOS, Fernanda C. A. et al. Cooperação e aprendizagem on-line. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

COSTA, Antônio Carlos da Rocha. A teoria piagetiana das trocas sociais e sua aplicação aos ambientes de ensino-aprendizagem. Informática na Educação: teoria e prática, Porto Alegre, v. 6, n. 2, p. 77 – 90, jul./dez. 2003.

Cyr, D. and Trevor-Smith, H. (2001). Cultural web design: An exploratory comparison of German, Japanese, and U.S. Web site characteristics. Working Paper.

DEITEL, H. M. , DEITEL, P. J. Java - Como Programar. São Paulo: Pearson Education Inc., sob o selo Prentice Hall, 2005.

DOLLE, Jean-Marie. Para além de Freud e Piaget: referenciais para novas perspectivas em psicologia. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.

PICARD, Rosalind et al. (2001). Affective learning companion. MIT. Disponible por Web en [link] (15/04/2002).

RITZEL, M. I.; LIMA, J. V. de & ALVARES, L. O. C. (2000). Um Sistema para Controle de Uso de Material Didático à Distância. Disertación de Master. Instituto de Informática da UFRGS, CPGCC. Porto Alegre/RS, Brasil: Enero.

RITZEL, M. I. ; PRETZ, E. . Agentes de software para jogos educacionais. In: VII Congreso Iberoamericano de Informática Educativa Especial, 2007, Mar del Plata. VII Congreso Iberoamericano de Informática Educativa Especial, 2007.
Published
2008-05-28
RITZEL, Marcelo Iserhardt; BASSANI, Patrícia Scherer; LUSARDO, Fernando. Implementing perception and coordination mechanisms in collaborative environments. In: WORKSHOP-SCHOOL ON AGENTS, ENVIRONMENTS, AND APPLICATIONS (WESAAC), 2. , 2008, Santa Cruz do Sul/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2008 . p. 164-167. ISSN 2326-5434. DOI: https://doi.org/10.5753/wesaac.2008.33088.