Uma Arquitetura para Chatterbots Emocionais

  • Rodrigo Souza Wilkens PUCRS
  • Márcia Cristina Moraes PUCRS

Resumo


Neste artigo abordamos a utilização de emoções em chatterbots, propondo uma arquitetura modular para agentes conversacionais com emoções (Alice2 – Alice Emocional). Também são apresentadas a implementação de um agente baseado nesta arquitetura e a discussão das interações dos usuários com o chatterbot emocional implementado.

Referências

Balci, K. Xface: authoring tool for embodied conversational agents. Proceedings of the 7th international conference on Multimodal interfaces, Torento, Italy. 2005

Bates, J. The Nature of Characters in Interactive World and The OZ. Project Technical Report CMU-CS-92-200 – Carnegie Mellon University. 1992

Elliot. C.; The Affective Reasoner: A process model of emotions in a multi-agent system. Ph.D. Thesis. Technical Report No. 32, Institute for the Learning Sciences, Northwestern University. Evanston, IL. 1992

Erickson, T. Design Agent As If People Mattered. In: Software Agents. Menlo Park, California: AAAI Press, 1997

John, P.; Srivastava, S. The big-five taxonomy: history, measurement, and theoretical perspectives 1999

Laven, S. The Simon Lavel Home Page. Disponível em: [link]. Acessado em: 05 de março 2008.

Neves A., Barros F. iAIML: Um Mecanismo para Tratamento de Intenção em Chatterbots. V ENIA. 2005

Oliveira, E.; Sarmento, L. Emotional Valence-based Mechanisms and Agent Personality. SBIA'02, LNAI, Springer Verlag, 2002

Ruttkay, Z.; Dormann, D.; Noot, H.; livro: From Brows to Trust; capítulo 2: Embodied Conversational Agents on a Common Ground A Framework for Design and Evaluation; Springer Science + Business Media, Inc.

Strauss G.; Allen D. Emotional intensity and categorisation ratings for emotional and nonemotional words. Cognition And Emotion, 2008, 22 (1), 114_133. 2008

Teixeira, S.; Menezes, C. Facilitando o uso de Ambientes Virtuais através de Agentes de Conversação. XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. 2003

Velásquez, J. Modeling Emotions and Other Motivations in Synthetic Agents. In: Proceedings of AAAI-97. 1997

Wallace, R.S., 2009. The Elements of AIML Style. A.L.I.C.E. Artificial Intelligence Foundation, Inc. Acessado em 10/04/2009

Wallace, R. "Don't Read Me - A.L.I.C.E. and AIML Documentation". [link], 2001. Acessado em 11/04/2009

Vick, E., H. Implementing Lexical and Creative Intentionality in Synthetic Personality. 2005, 105. Tese University of Central Florida
Publicado
20/05/2009
WILKENS, Rodrigo Souza; MORAES, Márcia Cristina. Uma Arquitetura para Chatterbots Emocionais. In: WORKSHOP-ESCOLA DE SISTEMAS DE AGENTES, SEUS AMBIENTES E APLICAÇÕES (WESAAC), 3. , 2009, Caxias do Sul/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2009 . p. 89-97. ISSN 2326-5434. DOI: https://doi.org/10.5753/wesaac.2009.33101.