Portable Meteorological Station with Interdisciplinary Culture Maker for Teaching Physics and Computer Programming
Abstract
Teaching Physics can be considered difficult due to so many calculations, graphs and numbers. Sometimes, the ability to associate formulas and theoretical content witheveryday life does not happen clearly for students. In addition, teaching Computer Programming is also difficult for students, as they often lack the skills ofsolving problems using a computer. Therefore, the objective of this workis to facilitate the teaching of Physics and Computer Programming through the maker culture, in the do-it-yourself (DIY) process. As a case study,we created a portable meteorological station with Arduino, so that students could relate Thermodynamics to Computer Programming,seeking to improve the way of reasoning and visibility with the help of theoretical Physics, Maker Culture and everyday life. Inthis experiment,second-year High School students of a technical course in Electronics participatedfrom Federal Institute of Amazonas Campus Manaus Distrito Industrial. The results obtainedandthe report of theseexperiences show the feasibility of the proposal
Keywords:
Physics Teaching, Maker Culture, Programming Teaching
References
Arduino. Arduino Uno Rev3. Disponível em: < https://store.arduino.cc/usa/arduino-uno-rev3>. Acesso em julho de 2020.
Biomania. Termodinamica. Disponível em:
Cambruzzi, E.; Souza. R. M.; (2015). Robótica Educativa na aprendizagem de Lógica de Programação: Aplicação e análise. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola (WIE).
Davis, F. Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, p. 319-340, 1989.
Dewey, J. Experiência e educação: textos fundantes de educação. Petrópolis: Vozes, 2010.
Hirabahasi, G. et al. Movimento Maker. Disponível em:
Leite, S.J.O.; Fonseca, W.S.; Lima, D.S. Cultura Maker: Implementação da plataforma Arduino na educação e preparação para cursos de engenharia. In: XLIV Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. UFRN, RN, 2016.
Meira, S. L. B; Ribeiro, J. L. P. A Cultura Maker no ensino de física: construção e funcionamento de máquinas térmicas. Fab Learn Brasil, Brasília, 2016.
Mourão, O. S. Uso da Plataforma Arduino como uma Ferramenta Motivacional para a Aprendizagem de Física. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) - Instituto Federal De Educação, Ciência E Tecnologia Do Ceará – IFCE, Ceará, 2018.
Papert, S. Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books, 1980.
Resnick, M. Aprendizagem criativa: por uma educação mais expressiva, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso, 2020.
Santos, J. A; França, K. V; Santos, L, S. B. Dificuldades na Aprendizagem de Matemática. Monografia – Centro Universitário Adventista de São Paulo – São Paulo, 2007.
Vidal, R. Ensino de Termodinâmica através da construção de instrumentos de medição de variáveis meteorológicas e da confecção de miniestação meteorológica portátil com Arduino. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física) – UFRN, Natal, RN, 2018.
Published
2020-11-24
How to Cite
MELO, Larissa; BREMGARTNER, Vitor; SOUZA, Daniel.
Portable Meteorological Station with Interdisciplinary Culture Maker for Teaching Physics and Computer Programming. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 259-268.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.259.
