ANE - Educational Games to Help Children with Intellectual Disabilities in the Learning of the Alphabet, Numerals and Emotions
Abstract
This work aims to facilitate literacy, the recognition of numerals and human emotions in children with Intellectual Disabilities, through the application of playful games adapted to the needs and difficulties of the public. In order to carry out this project, data were collected regarding the Specialized Educational Service provided by the municipality of Castanhal, in order to raise the requirements of the identify potential users of developed hardware. In order to carry out the tests with the end users, sufficient data were obtained to support the justification and motivation of the developed project, in addition to obtaining satisfactory results to achieve the previously defined objectives, with 100% of users stating that the application is a good tool for assistance for responsibility and special education professionals, in children's cognitive development with Intellectual Disability.
Keywords:
intellectual disability, inclusion, accessibility, app, digital inclusion, educational games, assistive technology, software engineering
References
SILVA, Raquel C. & MONTEIRO, Claudia F. Cromoterapia: um importante recurso terapêutico para a terapia ocupacional. Universidade do Vale do Paraíba -Univap, Faculdade de Ciências da Saúde –FCS, 2013.
MOREIRA, M. A. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1999.
MOURA, D. L. L., Filho, D. L. S. O., Silva, A. J. G., Paiva, P. V. V., Sales, T. B. M., Cavalcante, R. C., Queiroz, F. S. (2016). TEO: Uma suíte de jogos interativos para apoio ao tratamento de crianças com autismo. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2016).
GOBBO, M., BARBOSA, C., MORANDINI, M., MAFORT, F. Aplicativo para Ganho de Vocabulário e Auxílio na Alfabetização destinado às Crianças com Transtorno do Espectro Autista. In Anais do VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE 2019.
VASCONCELOS, M. M. Retardo mental. Jornal de pediatria, Porto Alegre, v. 80, n.2, p. S71-S82. Abr. 2004.
SIERRA. (2019). Construct2. http://www.castanha.pa.gov.br/secretarias/#Educacao, acesso em 05/03/19.
BERSH, R. Introdução à Tecnologia Assistiva. 2017, Porto Alegre – RS, disponível em www.assistiva.com.br (acesso em 06/09/18).
TÉDDE, S. Crianças com Deficiência Intelectual: a aprendizagem e a inclusão. Americana: Centro universitário Salesiano de SP, 2012. Dissertação (Mestrado em Educação). UNISAL – SP.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.BrainyMouseFoundation.BrainyMouse&hl=pt, acesso em 04/03/2019
Published
2020-11-24
How to Cite
BENTES, Juliana Ferreira; OLIVEIRA ARAÚJO, Fabiola Pantoja; PIRES, Yomara Pinheiro.
ANE - Educational Games to Help Children with Intellectual Disabilities in the Learning of the Alphabet, Numerals and Emotions. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 26. , 2020, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2020
.
p. 399-408.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2020.399.
