Tecendo Espaços e Experiências no Campo da Robótica Educacional para Fomentar o Interesse de Meninas pela área de Computação
Abstract
This article describes an experiment conducted with high school girls from public and private schools in a city of Rio Grande do Sul, in order to stimulate computational thinking and to bring them closer to the computing area. The strategy used focuses on the application of educational robotics as a way to expand possibilities, seeking learning through individual reflection and group interaction. A description of the methodology applied and the results obtained is presented so that the experiment can be improved and replicated.
References
Bocconi, Stefania et al. Developing Computational Thinking in Compulsory Education. [S.l: s.n.], 2016.
Grover, Shuchi; Pea, Roy. Computational Thinking in K–12. Educational Researcher, v. 42, n. 1, p. 38–43, jan. 2013. Guedes, Vanessa; Lima, Ana Paula; Roos, Carine. A Revolução das Mulheres (2016). Disponível em: http://link.estadao.com.br/blogs/faca-voce-mesma/a-revolucao-das-mulheres/. Acesso em: 9/1/2017
Ramos, José Luís; Espadeiro, Rui Gonçalo. Os futuros professores e os professores do futuro. Os desafios da introdução ao pensamento computacional na escola, no currículo e na aprendizagem. Educação, Formação & Tecnologias, NULL, v. 7, n. 2, p. 4–25, 2014.
Lima, Michelle Pinto. As mulheres na Ciência da Computação. Estudos Feministas, Florianópolis, 21(3): 496, setembro-dezembro, 2013.
Maciel, C. and Bim, S. A. (2016) Programa Meninas Digitais - Ações para divulgar a Computação para meninas do ensino médio, In: Computer on the Beach 2016, Florianópolis, SC. pp.327-336, 2016
Yurdugül, Halil; Aşkar, Petek. Learning Programming, Problem Solving and Gender: A Longitudinal Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v. 83, p. 605–610, 2013.
Santos, Cristina Paludo, et al. "Desafio de programação para meninas do ensino médio: Um relato de experiência." Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 23. No. 1. 2017.
Santos, Cristina Paludo, et al. "Desenvolvimento de Jogos Digitais como uma Estratégia para Despertar Novos Talentos: Um Relato de Experiência." Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 24. No. 1. 2018.
Sullivan, Amanda; Bers, Marina Umaschi. Gender differences in kindergarteners’ robotics and programming achievement. International Journal of Technology and Design Education, v. 23, n. 3, p. 691–702, 11 ago. 2013.
Kalelioğlu, Filiz. A new way of teaching programming skills to K-12 students: Code.org. Computers in Human Behavior, v. 52, p. 200–210, nov. 2015.
Selby, Cynthia C. Computational Thinking : The Developing Definition. 2013, Canterbury, England: University of Southampton (E-prints), 2013. p. 6pp. Disponível em: <https://eprints.soton.ac.uk/356481/>.
Vallance, Michael; TOWNDROW, Phillip A. Mapping Computational Thinking for a Transformative Pedagogy. Cham: Springer International Publishing, 2018.
Wing, Jeannette M.; Stanzione, Dan. Progress in computational thinking, and expanding the HPC community. Communications of the ACM, v. 59, n. 7, p. 10–11, 24 jun. 2016.
