Jogo Corrida das Frações - Ludicidade e Pensamento Computacional

  • Graziela Guarda Universidade Católica de Brasília
  • Caroline dos Santos Gonçalves Universidade Católica de Brasília
  • Lidia Raquel Rocha Cunha Universidade Católica de Brasília

Abstract


The present study presents an experience report about a playful game "Race of Fractions". The experience came from the set of activities of the Logicamente research project, whose focus is to develop an educational methodology and learning objects using the premises of creative learning, computational thinking, maker culture, unplugged computing and educational robotics as pillars for K-12 students’. In this sense, the game explores in a creative and playful way the mathematical fractions in their different strands by jointly developing computational thinking skills. The experience was considered successful and the mathematical reinforcement of the contents approached a differential.

References

ARAUJO, Ana. L. S; ANDRADE, W.; GUERRERO, Dalton; MELO Monilly; SOUZA, Isabelle, M. L. Como Identificar Habilidades do Pensamento Computacional? Um Estudo Empregando Analise Fatorial. IN: IV Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programação, 2018, Fortaleza. Anais: Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação.

BARR, V. and Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to k-12: what is involved and what is the role of the computer science education community? Acm Inroads, 2(1):48–54. Endlsey, W. R. (1980). Peer tutorial instruction. Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology.

FRAÇÕES DO PROFESSOR SAGAZ. Jogo Digital Educacional – Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação – USP São Carlos. (2018, março). Disponível em http://www.tsampaio.com/ic/objetos/kit1/index.html

MATCHING MATH EQUIVALENT FRACTIONS. Jogo Digital Educacional – Sheppard Software. (2018, março). Disponível em http://www.sheppardsoftware.com/mathgames/fractions/memory_equivalent1.htm

REIS, Rachel; LYRA, Kamila; REIS, Clausius; ISOTANI Seiji. Relato de Experiência sobre o uso da Computação Desplugada associada a uma Teoria de Aprendizagem Colaborativa. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, XIV, 2018, Fortaleza. Anais: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2018. p. 166 - 167.

SOUZA, Daniella; GOULART, Maria; GUARDA, Graziela; GOULART, Ione. Lightbot Logicamente: um game lúdico amparado pelo Pensamento Computacional e a Matemática. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, XIV, 2018, Fortaleza. Anais: Sociedade Brasileira de Computação – SBC, 2018. p. 61 - 69.

WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications Of The Acm, [s.l.], v. 49, n. 3, p.33-35, 1 mar. 2006. Association for Computing Machinery (ACM). http://dx.doi.org/10.1145/1118178.1118215.
Published
2019-11-11
GUARDA, Graziela; GONÇALVES, Caroline dos Santos; CUNHA, Lidia Raquel Rocha. Jogo Corrida das Frações - Ludicidade e Pensamento Computacional. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 19-28. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.19.