ALGO+RITMO: Uma Proposta Desplugada com a Música para Auxiliar no Desenvolvimento do Pensamento Computacional
Abstract
Computational Thinking (CT) is recognized as an important skill for problem solving and citizen formation for the information society. However, Brazilian schools have poor infrastructure to receive computer courses. This research proposes the use of music as an unplugged and playful didactic resource in order to aid the development of CT, to mobilize Computer Science concepts and, consequently, to motivate students to learn more about this field. This paper describes an intervention through music with 9th grade students aiming to work on Computer Science concepts and motivate these learners. The results, demonstrated through questionnaires and tests, show that the approach achieves its role.
References
Dunican, E. (2002) "Making the analogy: Alternative delivery techniques for first year programming courses". http://eprints.teachingandlearning.ie/3991/1/Dunican%202002.pdf, Janeiro.
Fino, Carlos Manuel Nogueira. (2001) "Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas". Revista Portuguesa de educação, v. 14, p. 273-291.
Hummes, J. M. (2014) "Por que é importante o ensino de música? Considerações sobre as funções da música na sociedade e na escola". Revista da ABEM, v. 12, n. 11.
MEC (2018) "Anuário Brasileiro da Educação Básica - Todos pela Educação". Editora Moderna. https://www.todospelaeducacao.org.br/conteudo/anuario-brasileiro-da-educacao-basica-2018-disponivel-download/, Janeiro.
Medeiros, Soraya et al. (2018) “Ensino de algoritmos através de Poesia Compilada e Computação Desplugada: Relato de experiência com alunos de Ensino Fundamental.” In: Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE). 2018. p. 381-390.
Pereira Júnior, J. C. R.; Rapkiewicz, C. E. (2004) "O processo de ensino-aprendizagem de fundamentos de Programação: uma visão crítica da pesquisa no Brasil". In: Anais do XII Workshop sobre Educação em Computação (SBC).
Reis, Rachel et al. (2018) “Relato de Experiência sobre o uso da Computação Desplugada associada a uma Teoria de Aprendizagem Colaborativa” In: Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE) 2018. p. 166-175.
Santos, G et al. (2015) “Proposta de atividade para o quinto ano do ensino fundamental: Algoritmos Desplugados”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola (WIE). 2015. p. 246-255.
Wing, J. M. (2006) "Computational Thinking". Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35.
