Proposta e Aplicação de Atividades para o Desenvolvimento das Habilidades de Organização de Informação e Pensamento Algorítmico
Abstract
With technology increasingly present in our daily lives, there is a change in the scenario of the labor market, which requires professionals more prepared to deal with problems. Computational thinking, a methodology that is based on the fundamentals of computer science for problem solving, is an innovation to increase and encourage improvements in teaching and learning and, therefore, in the preparation of these future professionals. This article aims to report two methodologies that aim to develop computational thinking skills in basic education through the process of unplugged activities.
References
Bell, T.; Witten, I, H.; Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged - Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador”. Tradução coord. por Luciano 626
Porto Barreto, 2011. Disponível em <http://csunplugged.org/>. Acesso em junho/2019.
Bordini, Adriana; Avila, Christiano; Marques, Monica; Foss, Luciana; Cavalheiro, Simone. Pensamento Computacional nos Ensinos Fundamental e Médio: uma revisão sistemática. In XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE (Brazilian Symposium on Computers in Education), 2017, Recife, 2017. p. 123-132.
Brackmann, Christian Puhlmann. Pensamento Computacional Brasil. 2019. Disponível em <http://www.computacional.com.br/> Acesso em junho/2019.
Bros., W. (1939). Bars and Stripes Forever. Disponivel em <http://looneytunes.wikia.com/wiki/Bars_and_Stripes_Forever>. Acesso em junho/2019. ADAPTADO.
Bros., W. (1942). Case of the Missing Hare. Disponível em <http://looneytunes.wikia.com/wiki/Case_of_the_Missing_Hare>. Acesso em junho/2019. ADAPTADO.
Explorando o Pensamento Computacional para a Qualificação do Ensino Fundamental – ExpPC. Disponível em: <https://wp.ufpel.edu.br/pensamentocomputacional/pt>
Ferreira, A. C. C., Melhor, A., Barreto, J. S., Paiva, L. F., Matos, E. (2015). “Experiência Prática Interdisciplinar do Raciocínio Computacional em Atividades de Computação Desplugada na Educação Básica”. In Anais do XXI WIE, p. 256-265.
Guarda, Graziela; Goulart, Ione. Jogos Lúdicos sob a ótica do Pensamento Computacional: Experiências do Projeto Logicamente. In XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Brazilian Symposium on Computers in Education), 2018, Fortaleza, 2018. p. 486.
Martin, S. S. ; Cavalheiro, S. A. C. ; Foss, L. ; Aguiar, M. S. ; Reiser, R. H. S. (2017) “Desenvolvendo o raciocínio lógico utilizando quadrinhos: uma proposta de atividade para o terceiro ano do ensino fundamental via pensamento computacional”. In Anais do IV WEIT, p. 120-127.
Reis, F. M.; Oliveira, F. C. S., Martins, D. J. S., Moreira, P. R. (2017) “Pensamento Computacional: Uma Proposta de Ensino com Estratégias Diversificadas para Crianças do Ensino Fundamental”. In Anais do XXIII WIE, p. 638-647.
Rodriguez, C. L.; Zem-Lopes, A. M., Marques, L. e Isotani, S. (2015) “Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch”. In Anais do XXI WIE, p. 62-71.
Santana, A. L. M; Jesus, E. A., Cucco, L. A., Santana, L. F. M., Raabe, A. L. A., Ramos, G. L. (2017) “Tem Ideia na Rede: Inserindo o Pensamento Computacional na Rede Municipal de Ensino”. In Anais do XXIII WIE, p. 1032-1041.
Wing, J. PENSAMENTO COMPUTACIONAL – Um conjunto de atitudes e habilidades que todos, não só cientistas da computação, ficaram ansiosos para aprender e usar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 9, n. 2, 2016.
