Identificando as Atividades dos Grupos do Programa de Educação Tutorial na Área de Computação no Apoio à Inclusão e Alfabetização Digital

  • Emily Costa UFMA
  • Antônio Pinto UFMA
  • José Ribamar Durand Rodrigues Junior UFMA
  • Alana Araújo UFMA
  • Ednara Pereira UFMA
  • Geraldo Braz Junior UFMA
  • Rodrigo Santos UNIRIO
  • Luis Rivero UFMA

Abstract


The Tutorial Educational Program (PET) aims to encourage groups of undergraduate students through extracurricular activities in Teaching, Research and Social Aid. There are 37 PET groups listed in the Brazilian Computer Science website, which report several activities supporting the community (people outside the university, elderly, children, others). This paper presents an analysis of the activities published by these groups aiming at supporting digital inclusion and literacy. The information on success cases of such activities can be used as basis for PET groups and encourage partnerships to carry out the activities.

References

Alberton, B. A. V. and Amaral, M. A. (2013). Oficinas de Robótica para Alunos do Ensino Médio: introduzindo a computação para futuros ingressantes. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 2, No. 1).

Alves, E., Assis, C. and Martins, F. S. (2015, October). Inclusão Digital e o Ensino de Matemática em Escolas Públicas: Vivências no Programa Infomat/Proext. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 340).

Barcelos, R., Tarouco, L. and Bercht, M. (2009). O uso de mobile learning no ensino de algoritmos. RENOTE, 7(3), 327-337.

de Almeida Silva, W. R. and Prado, E. (2018, October). Criação de Instrumento para Avaliação da Alfabetização Computacional. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 24, No. 1, p. 670).

de Lucena, L. B., de Andrade, G. L. C., Soares, E. D. F. A., de Oliveira, Á. G. G., Batista, L. M. D. S. D., Gomes, D. A. and de Lima, R. W. (2018,). As Ações do Pet no Desenvolvimento do Curso de Ciência da Computação. In 26º Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2018), SBC.

de Souza Silva, J., Silva, E. and de Albuquerque, C. H. (2016, November). Alfabetização Digital para Professores da Educação Básica: Um Relato de Experiência. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 22, No. 1, p. 855).

Ferreira J., Ribeiro, J., Freitas, A., Barros, G., Santos, I., Santos, H., Chaves, M., Albuquerque, A., Silva, B., Rezende, L., Bezerra, V., Moraes, A., Oliveira, A. (2015) Educação Tutorial em Ciência da Computação: uma proposta de sistematização 23º WEI - Workshop sobre Educação em Computação.

Martins, I. L. (2007). Educação Tutorial no ensino presencial: uma análise sobre o PET. PET–Programa de Educação Tutorial: estratégia para o desenvolvimento da graduação. Brasília: Ministério da Educação.

Mendes, J., Santos Junior, J., Trindade, W., Fernandes, A., Rivero, L., Braz Junior, G. (2018). Reprojeto da Interface do WhatsApp Considerando o Usuário da Terceira Idade. In: VI Jornada de Informática do Maranhão, 2018, São Luís. ANAIS JIM UFMA - Jornada de Informática do Maranhão, 2018.

Moraes, L. M. P. and de Castro Júnior, A. A. (2017). PET Fronteira: Concepção, Ações e Objetivos. Revista ComInG-Communications and Innovations Gazette, 2(1), 35-45.

Rodrigues, N. and Batista, M. (2018, October). Ações e Políticas Públicas de Inclusão Digital: do global ao local, através de conceitos e processos educacionais. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 24, No. 1, p. 624).

Rodrigues, N.N. et al. (2011) Tecnologias de Informação e Comunicação Aplicadas à Terceira Idade. Workshop de Informática na Escola, Aracajú.

Wilson, C. Grizzle, A. Tuazon, R. Akyempong, K. Cheung, C. (2013) “Alfabetização midiática e informacional: currículo para formação de professores”, Brasília: UNESCO, UFTM
Published
2019-11-11
COSTA, Emily; PINTO, Antônio; RODRIGUES JUNIOR, José Ribamar Durand; ARAÚJO, Alana; PEREIRA, Ednara; BRAZ JUNIOR, Geraldo; SANTOS, Rodrigo; RIVERO, Luis. Identificando as Atividades dos Grupos do Programa de Educação Tutorial na Área de Computação no Apoio à Inclusão e Alfabetização Digital. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 934-943. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.934.