Cineclube at School: Disseminating a Literary Culture from Actions of the ATLAS Project

  • Mirelly Éllen Mendes de Lucena Universidade Estadual da Paraíba
  • Rodrigo Costa Universidade Estadual da Paraíba
  • Jucelio Santos Universidade Federal de Campina Grande

Resumo


We aim to detect the habitual expectations of students and teachers in the use of procedures that address the interest in reading and favor their practice. We present a description of the activities carried out in one of the schools attended during the implementation of the ATLAS project, located in the municipality of Catole do Rocha, where it was proposed the adoption of a Cineclube in the teaching-learning process, aiming to provide a multidisciplinary vision that rescued student interest by practicing reading in a pleasant way. As a result, we observed that, we can encourage the participation of the student community in acquiring interest in the healthy habit of reading. We rescued the students search for the library as a stimulating and supportive space for learning; We permeate the curiosity of reading by students to investigate available materials such as books, newspapers, comics and other available media.

Referências

Amarilha, M. (2010). A formação do leitor no século xxi-a multimodalidade na formação do leitor contemporâneo. Reunião Anual da SBPC, 62.

Carneiro, J. D. (2010). Sem medo da tecnologia. Revista TV Escola, 2:27–33.

Cassany, D. and Allué, C. (2012). Leitura e literatura na era da internet. Revista Pátio, (15):6–9.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. Editora Atlas SA, 6 edition.

Gouveia, F. (2010). Leitura na era digital, volume 1. Pre-Univesp, São Paulo.

Magalhães, A. M. and Alçada, I. (1993). Os jovens e a leitura nas vésperas do século xxi. Cadernos. Lisboa: Caminho.

Martins, I. (2006). A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor. Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola Editorial, pages 83–102.

Oliveira, D. L. (2006). Leitura e cibercultura: navegando em oceanos pedagogicos ou por uma educação popular nunca de antes navegada. PhD thesis, Tese de doutorado em Educação – Curso de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba.

Palfrey, J. and Gasser, U. (2011). Nascidos na era digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Editora Artmed, 1 edition.

Pontuschka, N. N., Paganelli, T. I., and Cacete, N. H. (2009). Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 3 edition.
Publicado
11/11/2019
LUCENA, Mirelly Éllen Mendes de; COSTA, Rodrigo; SANTOS, Jucelio. Cineclube at School: Disseminating a Literary Culture from Actions of the ATLAS Project. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1244-1248. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1244.