A Robótica Educacional na Perspectiva das Metodologias Ativas

  • Maria Aparecida de Faria da Silva PMVV
  • Márcia Oliveira Instituto Federal do Espírito Santo

Abstract


The contemporary school has before it a great dilemma: How to promote one of method teaching motivating and relevant to the learning process? How to make students the agents of development itself? Faced with this reality, we highlight Educational Robotics as an instrument that offers several possibilities to enhance and facilitate the learning process. It can permeate interdisciplinary in an attractive way, facilitating the understanding of different knowledge, aligning theory and practice. In this way, students actively participate in the creation of a robot (idealization, assembly and programming) and in this process they will develop skills such as: collaboration, creativity, autonomy, critical sense, teamwork and responsibility. Within this vision, this article presents an experience report of how robotics fits as an effective tool in the perspectives of active methodologies for education.

References

CAMBRUZZI, Eduardo; DE SOUZA, Rosemberg Mendes. Robótica Educativa na aprendizagem de Lógica de Programação: Aplicação e análise. In: Anais do Workshop de Informática na Escola. p. 21. 2015.

LIMA, Valéria Vernaschi. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, p. 421-434, 2016.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.

RIBEIRO, E.B. et al. in: Dimas. A. p. B.; Rocha, D.A. (Orgs). Neurociência, Educação e Metodologias ativas: um estudo de revisão. SENPEX. p. 878 -891, 2018.

SCHUHMACHER, E. et al. Ensino de robótica educacional livre como metodologia ativa para a promoção da aprendizagem significativa em ciências e tecnologias.
Published
2019-11-11
SILVA, Maria Aparecida de Faria da; OLIVEIRA, Márcia. A Robótica Educacional na Perspectiva das Metodologias Ativas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1289-1293. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1289.