PROSSIGA:Auxiliando o Aprendizado de Programação com o Uso da Robótica
Abstract
In introductory courses of programming the students feel great difficulty in understanding the concepts and the logic of the programming, which leads to failures and even in course evasion. In this paper we describe an approach based on the use of robotics to mitigate the above difficulties. Although there are several proposals that make use of robotics to assist the student in learning programming few show detail and accuracy with respect to the results obtained. As a result of this we have developed our proposal with focus on teaching programming for higher education. The obtained results were good, but certain fragilities detected must be overcome so that better results can be achieved in the future.
References
Lego (2019). Lego mindstorms. Disponível em http://mindstorms.lego.com/enus/Default.aspx. Último acesso em 10/06/2019.
Mattos, S. D. G., de Oliveira, V. M., Soares, L. B., de Aguiar, Y. Q., e Maciel, B. K. (2015). Introdução à robótica e estímulo à lógica de programação no ensino básico utilizando o kit educativo lego R mindstorms. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
Neto, R. P. B., Santana, A. M., Rocha, D. P., e Souza, A. (2015). Robotica na educação: Uma revisão sistemática dos Últimos 10 anos. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE.
Perez, S. R., Gold-Veerkamp, C., Abke, J., e Borgeest, K. (2015). A new didactic method for programming in c for freshmen students using lego mindstorms ev3. Proceedings of 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL).
Santos, R. e Costa, H. (2006). Análise de metodologias e ambientes de ensino para algoritmos, estruturas de dados e programação aos iniciantes em computação e informática. INFOCOMP.
