Mapeamento sistemático sobre sistemas de apoio ao professor na autoavaliação de suas aulas presenciais

  • Antônio Plínio Feitosa Bastos UNIFOR
  • Elizabeth Furtado UNIFOR

Abstract


This paper presents a systematic mapping aiming to identify systems that support the self-evaluation of face-to-face classes for professors, correlated to the lesson plan. In addition, among other factors, to verify what are their context of use and what are the forms of interaction they work. As result, a study was found using established criteria that portrays the lesson plan, but does not address self-evaluation. Thus, allowing the future design and development of a system with the sought characteristics.

References

Alves, M. P. et al. (2018) "Perceção dos professores sobre a avaliação do desempenho docente", Revista Portuguesa de Educação, vol. 31, 1, pages 61-78. DOI: https://doi.org/0.21814/rpe.14082.

Arksey, H. and O’Malley L. (2005) "Scoping studies: towards a methodological framework", International Journal of Social Research Methodology, vol. 8, 1, pages 19-32. DOI: https://doi.org/10.1080/1364557032000119616.

Barbosa, F. K and de Oliveira, C. A. S. (2004) "SACAD - Sistema de avaliação, controle e apoio didático", UNILUS Ensino e Pesquisa, vol. 1, 1, pages 51-60. http://revista.unilus.edu.br/index.php/ruep/article/view/1.

Bertolin, J. C. G. and de Marchi, A. C. B. (2010) "Instrumentos para avaliar disciplinas da modalidade semipresencial: uma proposta baseada em sistemas de indicadores", Avaliação da Educação Superior, vol. 15, 3, pages 131-146. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772010000300007.

Cassettari, N. (2017) "Avaliação de professores: relato da construção de uma proposta", Cadernos de Pequisa, vol. 47, 165, pages 1070-1090. DOI: 10.1590/198053143944.

Cooper, I. D. (2016) "What is a mapping study?", J Med Lib Assoc, vol. 104, 1, pages 76-78. DOI: 10.3163/1536-5050.104.1.013.

Falbo, R. A. (2015) "Mapeamento Sistemático", https://www.inf.ufes.br/~falbo/files/MP/TP/Sobre_MS.pdf, January.

Gomes, A. S. et al. (2013) "Design of a Self-standing Multimedia Enriched Projector to enhance teaching experience in classroom in Brazilian public schools", Revista Brasileira de Informática na Educação, vol. 21, 1, pages 23-36. DOI: 10.5753/RBIE.2013.21.01.23.

Grohmann, M. Z. and Ramos, M. S. (2012) "Competências docentes como antecedentes da avaliação de desempenho do professor: percepção de mestrandos de administração", Avaliação do Ensino Superior, vol. 17, 1, pages 65-86. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772012000100004.

Kitchenham, B. and Chaters, S. (2007) "Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering", Keele University and University of Durham. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.117.471.

Morgado, J. C. (2015) "La enseñanza universitária - El escenario y sus protagonistas", Educar em Revista, vol. 57, pages 293-301. DOI: 10.1590/0104-4060.42072.

Nunes, A. K. and Helfer, C. L. L. (2009) "Diagnóstico do desempenho na docência da graduação da UNISC", Avaliação da Educação Superior, vol. 14, 1, pages 169-183. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772009000100009.

Petticrew, M. and Roberts, H. (2006), Systematic Reviews in the Social Sciences, Blackwell Publishing Ltd., Oxford. DOI: 10.1002/9780470754887.

Rowe, D. E. O; Bastos, A. V. B. and Pinho, A. P. M. (2013) "Múltiplos comprometimentos com o trabalho e suas influências no desempenho: um estudo entre professores do ensino superior no brasil", Organizações & Sociedade, vol. 20, 66, pages 501-522. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1984-92302013000300008.

Schewtschik, A. (2017) "O planejamento de aula: um instrumento de garantia de aprendizagem", Educere - XIII Congresso Nacional de Educação, p. 10661-10677.

Wohlin, C. et al. (2013) "On the reliability of mapping studies in software engineering", Journal of Systems and Software, vol. 86, 10, pages 2594-2610. DOI: 10.1016/j.jss.2013.04.076.

Xu X. and Wang Y. (2018) "Teaching performance evaluation in smart campus", IEEE Access, vol. 6, pages 77754-77766. DOI: 10.1109/ACCESS.2018.2884022.
Published
2019-11-11
BASTOS, Antônio Plínio Feitosa; FURTADO, Elizabeth. Mapeamento sistemático sobre sistemas de apoio ao professor na autoavaliação de suas aulas presenciais. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1379-1383. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1379.