Técnicas Alternativas de Ensino (Aprendizagem Ativa) para Disciplinas da Computação: Um Mapeamento Sistemático no Contexto Brasil

  • Ronney Moreira de Castro Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro
  • Sean Siqueira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Abstract


The present work presents a research on alternative techniques (of active learning) used for teaching subjects in the area of Computer Science. The investigation focus was restricted to the Brazilian context and it was performed through a systematic mapping of the literature. The works were classified based on categories of Active Learning techniques and of courses from the Computer Science area, according to the formation referentials. As a result, a concentration was observed in techniques related to technological interaction and on algorithms and programming techniques courses.

References

Acharya, S., Manohar, P., Wu, P. Y., Ansari, A. A., Schilling, W. W. (2015). Integrated Active Learning Tools for Enhanced Pedagogy in a Software Engineering Course Paper presented at 2015 ASEE Annual Conference & Exposition, Seattle, Washington.

Bonwell, C. C., Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. Washington, DC: Association for the Study of Higher Education.

Castro, R. M., Siqueira, S. W. M. (2019). ALCASYSTEM – Active Learning In Computer Science – Um Portal com Técnicas de Aprendizagem Ativa para Disciplinas da Área da Computação. Apps.edu. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2019.

DCEB - Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. (2019). Disponível em:<http://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-naeducacao-basica>. Acesso em: 29 jun. 2019.

Hirdes, J. C. R., Souza, J. A., Dandolini, G. A., Mello, J., Rodrigues, J. M. (2006). Monitoria em vídeo: o uso das novas tecnologias de comunicação no processo de ensino-aprendizagem. EGEM - Encontro Gaúcho de Educação Matemática.

Kitchenham, B. e Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical report, Keele University and Durham University Joint Report.

Massey, A. P., Brown, S. A., Johnston, J. D. (2005). It's All Fun and Games. Until Students Learn. Journal of Information Systems Education, 16 (1).

Meyers, C., Jones, T. (1993). Promoting active learning: Strategies for the college classroom. San Francisco, CA: Jossey- Bass Publishers.

Mitchell, A., Petter, S., Harris, A. (2017). Learning By Doing: Twenty Successful Active Learning Exercises for Information Systems Courses. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16(3), 21–46.

Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231. Pundak.

Posch, I., Fitzpatrick, G. (2012). First steps in the FabLab. Proceedings of the 24th Australian Computer-Human Interaction Conference on - OzCHI ’12, 497–500.

Soares, J. P. R. S., Cercil, R. G., Monte-Alto, H. H. L. C. (2016). Clube de programação e oficinas como Scratch: um relato de experiência. Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016), p. 958-962.

Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., Leite, J., Araujo, R. M., Correia, R., Martins, S. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p, 2017.
Published
2019-11-11
CASTRO, Ronney Moreira de; SIQUEIRA, Sean. Técnicas Alternativas de Ensino (Aprendizagem Ativa) para Disciplinas da Computação: Um Mapeamento Sistemático no Contexto Brasil. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 1409-1413. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1409.