Softwares Educacionais como Auxílio ao Processo de Alfabetização de Estudantes da Educação Infantil
Abstract
Despite the increasing use of educational software in the basic education, the use of these software in a positive way in early childhood education is still a relevant challenge. In this sense, this paper aims to report the experience of the use of different Digital Information and Communication Technologies (DICT) in the literacy process of 67 students aged 4 to 5 years, in a Primary School located in the South of State of Alagoas (Brazil), in order to verify the impact of these technologies in the process of student literacy. For this, a qualitative approach was used, with emphasis on participant observation as a data collection technique. As results, it was verified that the use of the DICTs had a positive impact on the performance, contributing to increase the engagement, motivation, attention, collaboration and sharing of student problem solving strategies.References
Bergamasco, E. C., & Bergamasco, L. C. C. (2013). A utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação Infantil: avanços e desafios. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 1, No. 1, p. 329).
Brasil, Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/
Brasil, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB.
Brasil, Presidência da República. (2017). Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017.
Brincando com Ariê. (2018). Disponível em: http://brincandocomarie.com.br/
Cole, K., & de Souza, M. A. S. (2017). Iniciação Digital na Educação Infantil: aprendendo o alfabeto com o uso do computador. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, 1(Esp).
Creswell, John W. (2010). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3ª ed. – Porto Alegre: Artmed.
da Silva Adolfo, M., Machado, D., & Warpechowski, M. (2017). Ensino e Aprendizagem de Biologia no Ensino Médio através da Informática Educativa. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 608).
da Silva, M. A., Macedo Filho, J. A., & de Castro Filho, J. A. (2017). Histórias Fantásticas: produção de textos com suporte digital na Educação Infantil. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 1060).
de Santana, S. J., Paiva, R., Bittencourt, I. I., Ospina, P. E., de Amorim Silva, R., & Isotani, S. (2016). Evaluating the impact of Mars and Venus Effect on the use of an Adaptive Learning Technology for Portuguese and Mathematics. In Advanced Learning Technologies (ICALT), 2016 IEEE 16th International Conference on (pp.31-35). IEEE.
dos Santos, W. O. (2018). EGV: A Methodology Proposal to Educational Games Virtualization. RENOTE, 16(1).
dos Santos, W. O., & de Santana, S. J. (2018). Os Jogos Digitais São Realmente Melhores que os Jogos Tradicionais para Ensinar Matemática? Uma Análise sob a Concentração dos Estudantes. RENOTE, 16(1).
dos Santos, W. O., Bittencourt, I. I., Isotani, S., Dermeval, D., Marques, L. B., & Silveira, I. F. (2018). Flow Theory to Promote Learning in Educational Systems: Is it Really Relevant?. Brazilian Journal of Computers in Education, 26(02), 29.
Educação Conectada, Brasil. Ministério da Educação. (2017). Portaria nº 1.602, de 28 de dezembro de 2017.
Figueiredo, G., Nobre, I., & Passos, M. L. S. (2015). Tecnologias computacionais na educação: Desafios na prática docente. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 127).
GCompris. (2018). Disponível em: http://gcompris.net/index-pt_BR.html
Gil, Antonio Carlos. (2012). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. – São Paulo: Atlas.
Inep, M. (2015). Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de base. Brasília: INEP.
Levay, P., Falcão, T. P., Diniz, J., & de Souza, R. (2015). Uma Experiência de Uso de Jogos Digitais como Ferramentas de Apoio para Aprendizagem de Inglês por Crianças. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 207).
Lüdke, Menga; André, Marli E. D. A. (2013). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª ed. – Rio de Janeiro: E.P.U.
Machado, D., Warpechowski, M., & Vaz, D. (2017). Modelo de Interação Entre Pares (MIP): viabilizando o ensino da informática educativa na Educação Infantil. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 353).
Real, L. C., Corbellini, S., & Michailoff, F. (2015). Jogos online: ferramentas nas Intervenções Psicopedagógicas. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 21, No. 1, p. 147).
Reinoso, L., Amorim, M., Tavares, O., & Almeida, R. (2017). Framework CAP 1.0 para criação e uso de arquiteturas pedagógicas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1,p. 384).
Santos, E., Oliveira, F., Gomes, A. S., & Toscano, J. (2017). Mapeamento sistemático acerca das práticas docentes com o uso de Recursos Educacionais Abertos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 263).
Santos, W. O., & da Silva Junior, C. G. (2016). Virtualização de Jogos Educativos: Uma Experiência no Ensino de Matemática. Revista Brasileira de Informática na Educação.
Santos, W. O., Rosalino, G., & Silva, C. (2017). Desafios das Diagonais: Um Jogo Casual para o Aprimoramento do Raciocínio Lógico. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 168).
Silva, E., & de Sousa Pires, F. G. (2017). O uso do jogo educacional Eu sei Contar como auxílio da matemática no ensino infantil. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 520).
Silva, S. F., Ferreira, A., Souza, A. A., Galdino, E., Oliveira, M. L. S., Neto, S., & Oliveira, W. (2015). Relato de Experiência de Ensino de Computação no Ensino Fundamental em Estágio Supervisionado da Universidade de Pernambuco no Campus Garanhuns. In 23º Workshop sobre Educação em Computação (pp. 1-10).
Unesco, Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2017). TIC, educação e desenvolvimento social na América Latina e o Caribe. Montevidéu, Uruguai.
Valente, José Armando. (1998). Computadores e conhecimento: repensando a educação. 2. ed. – Campinas, SP: UNICAMP/NIED.
Vidotto, K. N. S., Lopes, L., Pozzebon, E., & Frigo, L. (2017). Ambiente Inteligente de Aprendizagem MAZK com alunos do Ensino Fundamental II na disciplina de Ciências. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 1367).
Published
2018-10-28
How to Cite
SANTANA, Sivaldo; SANTOS, Wilk Oliveira dos.
Softwares Educacionais como Auxílio ao Processo de Alfabetização de Estudantes da Educação Infantil. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 1-10.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.1.
