Concursos educacionais: experiências exitosas de projetos pedagógicos desenvolvidos no laboratório de informática da escola.
Abstract
This article is the result of a case study with students from Elementary School I, carried out in a public school in the city of MaracanaúCeará, about two successful experiences of pedagogical projects carried out in the computer lab motivated by educational competitions. In both experiences, students, such as the school and teacher, were awarded prizes and / or certifications, including the Teachers of Brazil Award at the state level held by the Ministry of Education (MEC) in2017. The study through projects motivated by educational contests provided stimulus in the students, because it brought autonomy, mobilization, motivation, creativity, learning and awareness, among other aspects.References
Almeida, F. J. & Fonseca Júnior, F.M.(2000). Projetos e ambientes inovadores. Brasília: Secretaria de Educação a Distância – SEED/ Proinfo – Ministério da Educação.
Almeida, M.E.B. de. (2002). Como se trabalha com projetos (Entrevista). Revista TV ESCOLA. Secretaria de Educação a Distância. Brasília: Ministério da Educação, SEED, nº 22, março/abril.
Acampora, Bianca. (2014). Guia Prático para professores de Educação Infantil.: http://www.revistaguiafundamental.com.br. Ano 10 – Edição 136 – Novembro.
Brasil. Código Civil (2002). Código civil brasileiro e legislação correlate. – 2.ed. – Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2008.
Burgess, Jean. Green, Joshua. (2009). YouTube e a Revolução Digital: como o maior fenômeno da cultura participativa transformou a mídia e a sociedade. Tradução de Ricardo Giassetti. São Paulo: Aleph.
Caetano, S. V. N.; Falkembach, G. A. M.(2013). YouTube: uma opção para uso do vídeo na EAD. Porto Alegre: UFRGS.
Gabriel, M. (2013). Educar: a revolução digital na educação. São Paulo: Saraiva.
Moran, J. M. (1995). O vídeo na sala de aula. São Paulo. Disponível em:
Papert, Seymour. (2008). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática/ Seymour Papert; tradução Sandra Costa. – ed. Rev.-Porto Alegre: Artmed, 2008.
Prado, M.E.B.B. (2001). Articulando saberes e transformando a prática. Boletim do Salto para o Futuro. Série Tecnologia e Currículo, TV ESCOLA. Brasília: Secretaria de Educação a Distância – SEED. Ministério da Educação.
Ruiz, J. A. (2010). Metodologia científica: guia para eficiência nos estudos. 6 ed. São Paulo: Atlas.180 p.
Veen, W.; vrakking, B. (2009). Homo Sapiens: educando na era digital. Porto Alegre: Artmed.
Willoughby, Nick.(2017). Criando vídeos para o YouTube. Rio de Janeiro: Alta Books.
Yin, Robert K. (2001). Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2.ed.Porto Alegre: Bookman.
Published
2018-10-28
How to Cite
DOURADO, Tereza.
Concursos educacionais: experiências exitosas de projetos pedagógicos desenvolvidos no laboratório de informática da escola.. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 391-400.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.391.
