Revisão de Literatura com Suporte de Revisão Sistemática Sobre a Integração de TDICs no Ensino da Matemática
Abstract
The ICTs are alternatives to dynamize the Mathematics class, with this, the general objective of this work was to identify works that involved continuous collaborative formations of teachers that promote the integration of the ICTs in the teaching of mathematics. As a methodology, a research protocol was developed for academic works that were later cataloged in three axes. The results showed the researchers' concern to theorize about the benefits of new teaching methodologies in Mathematics. In addition, the teachers' training process was a prominent theme in most of the works. This allows a teaching practice more congruent with the reality of the students.References
BATISTA, S. M.; CARVALHO, R. A. D.; OLIVEIRA, A. M. D.; SILVA, A. C. N.; OLIVEIRA, N. I. D.; MAIA, D. L. OBAMA: um Repositório de Objetos de Aprendizagem para Matemática. VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2017). Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2017).
FERREIRA, M. S.; IBIAPINA, I. M. L. de M. A pesquisa colaborativa como espaço formativo. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (Orgs). Questões de Métodos e de Linguagem na Formação Docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011, p. 119 – 140.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MUNZLINGER, E.; NARCIZO, F. B.; QUEIROZ, J. E. R. de. Sistematização de revisões sistemática em pesquisas da área de IHC. In: Proceedings of the 11th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems. Porto Alegre, RS, Brazil: Brazilian Computer Society, 2012. (IHC '12), p. 51-54. ISBN 978-85-7669-262-1. Disponível em: http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2400076.2400099.
OBAMA. Objetos de Aprendizagem em Matemática. Disponível em:https://www.imd.ufrn.br/portal/obama. Acessado em: 27 de junho de 2018.
PINHEIRO, Anderson Cangane; RUMENOS, Nijima Novello; TEZANI, Thaís C. Rodrigues. Repositórios de objetos de aprendizagem no ensino de ciências e matemática: uma breve análise. Infor, Inov. Form., Rev. NEaD-Unesp, São Paulo, v. 2, n. 1, p.266-288, 2016. ISSN 2525-3476
ROLANDO, L. G. R.; LUZ, M. R. M, P. da; SALVADOR, D. F. O conhecimento tecnológico pedagógico do conteúdo no contexto lusófono: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), v.23(3), p.5-37, 2015.
SOARES, Maria Torres Neri. A proposta curricular em ação: caminhos formativos para o (re) pensar da organização pedagógica e a deficiência no espaço escolar. Research, Society and Development, v. 2, n. 2, p. 107-121, out. 2016
WILEY, D. A. Conecting learning objects to instructional theory: A definition, a methaphor anda a taxonomy. The Instructional Use of Learning Objets. Wiley,D.(Ed.) 2001. Disponível na URL:
Published
2018-10-28
How to Cite
LIMA, Rodrigo; MAIA, Dennys Leite.
Revisão de Literatura com Suporte de Revisão Sistemática Sobre a Integração de TDICs no Ensino da Matemática. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2018
.
p. 596-605.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.596.
