Análise de um Jogo Educacional para Mensuração de Habilidades Cognitivas Preditoras do Desenvolvimento de Leitura em Crianças

  • Jucelio Santos Universidade Federal de Campina Grande
  • Monilly Melo Universidade Federal de Campina Grande
  • Dalton Serey Universidade Federal de Campina Grande
  • Jorge César Abrantes de Figueiredo Universidade Federal de Campina Grande
  • Carla Minervino Universidade Federal da Paraíba

Abstract


One of the main challenges for schools is to identify the limitations of reading in children. This reality could be improved if educational professionals had a resource that would help them detect limitations in reading, guiding appropriate intervention methods for the child. To do so, we developed an educational game for mobile devices, designed appropriately to measure predictive reading abilities. In this article, we present a study to verify if the proposed game can distinguish the performance of two sample groups (clinical and school) in relation to children's ability and response time in tasks of phonological awareness (alliteration, segmentation, and rhyme), memory visual and visual-motor coordination. As results, in all the tasks of the game, the children belonging to the school group performed better and significantly when compared to the children of the same age group and gender of the clinical group, and this observation gives us strong indications that the game can distinguish children with strong and weak reading ability.

References


Amaral, N. C. and Costa, P. C. (2011). A informática como auxiliar no tratamento da dislexia. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, (17).

Andrade, D., Tavares, H., and Valle, R. C. (2000). Teoria da Resposta ao Item: Conceitos e Aplicações. ABE, São Paulo, 1 edition.

Catts, H. W. and Kahmi, A. G. (1999). Language and Reading Disabilities. Allyn Bacon, Boston, 1 edition.

Ekhsan, H. M., Ahmad, S. Z., Halim, S. A., Hamid, J. N., and Mansor, N. H. (2012). The implementation of interactive multimedia in early screening of dyslexia. International Conference on Innovation Management and Technology Research, 566–569.pages

Moita, P. M. S. (2013). Avaliação adaptativa em dispositivos móveis das habilidades cognitivas preditoras do desenvolvimento de leitura em crianças. Master's thesis, Universidade de Lisboa. Instituto de Educação. Faculdade de Ciências. Programa de Pós-Graduação em Tecnologias e Metodologias em E-learning, Lisboa.

Santos, J. S.; Costa, R. A.; Souza, R. P.; Pereira, I. B. and Pereira, R. S. O. (2014). Proposta de um jogo educacional para alfabetização de crianças com dislexia. Workshop de Informática na Escola, (20):457–466.

Published
2018-10-28
SANTOS, Jucelio; MELO, Monilly; SEREY, Dalton; FIGUEIREDO, Jorge César Abrantes de; MINERVINO, Carla. Análise de um Jogo Educacional para Mensuração de Habilidades Cognitivas Preditoras do Desenvolvimento de Leitura em Crianças. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 24. , 2018, Fortaleza, CE. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 643-651. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2018.643.