Um Relato de Experiência da Aplicação de Gamificação e Game Design com Professores
Abstract
This article presents the results of an experience in the discipline of Educational Informatics with teachers of elementary and junior high school teaching in Maranhão, students of the National Plan for the Training of Teachers of Basic Education (PARFOR) of the Biology course for the use of Initial stages of Game Design and Gamification. The teachers demonstrated to understand the presented concepts, besides remaining engaged in the accomplishment of the activities. The analyzes suggest that Gamification and Game Design favor the presentation of the contents and are manifested as a relevant possibility for the teaching and learning of the disciplines.
References
Bittar, M. (2011) "A abordagem instrumental para o estudo da integração da tecnologia na prática pedagógica do professor de matemática". In: Educar em Revista: Editora UFPR, Curitiba, Brasil, n.1, p. 157-171.
Gatti, B. A. (2016) "Formação de professores: condições e problemas atuais". In: Revista Internacional de Formação de Professores – RIPF, v.1, n.2, p.162-170.
Kapp, K. (2012) "The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education". Pfeiffer, 2012.
Procópio, E. R. (2011) "Formação de professores e tecnologias: implicações da educação a distância na prática docente". (Dissertação) Universidade Federal de Juiz de Fora, 139p.
Sant'Anna, H. C.; Neves, V. B. (2012) "Scratch Day UFES: oficina itinerante de introdução a programação para professores". In: IV Simpósio Hipertexto e Tecnologia na Educação, Recife – PE.
Schell, J. (2008) "The Art of Game design: A Book of Lenses". Burlington: Elsevier.
Silva, T. R.; Araújo, G. G.; Fernandes, J. V. O.; Aranha, E. H. S. (2014) "Oficinas de Gamificação: um relato de experiência com professores do ensino básico". In: Congresso Internacional de Informática Educativa – TISE, p.678-683.
Seixas, L. R.; Gomes, A. S.; Melo Filho, I. J.; Rodrigues, R. L. (2014) "Gamificação como Estratégia no Engajamento de Estudantes do Ensino Fundamental". In: XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE. Dourados – MS.
Santos, W. O.; da Silva, A. P.; Silva Junior, C. G. (2014) "Conquistando com o Resto: Virtualização de um Jogo para o Ensino de Matemática". In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE. p. 317-321.
