Conteúdos Curriculares em Jogos Digitais Educacionais: Desafios de um Processo Participativo

  • Dyego Morais Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Taciana Falcão Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Glaucileide Oliveira Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)
  • Flávia Peres Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Abstract


Based on a socio-interactionist approach, the DEMULTS project is organized as a community of practice in the school context, in which students interact with experts to develop digital educational games within a participatory process. In this process, students learn about design, programming, and about the contents related to knowledge areas addressed by each game. The appropriation of these contents, however, and their integration to the games' narrative, presents challenges related to the fun of the game, time available for ideation, experts' engagement, and students' autonomy to seek such knowledge

References

Bødker, S., Grønbæk, K., Kyng, M. (1995) "Cooperative design: techniques and experiences from the Scandinavian scene". In: Readings in Human-Computer Interaction: Toward the Year 2000. Morgan-Kaufmann.

Capezzera D. e Peres, F. (2014) "Interação, Mediação e Desenvolvimento de Games Educacionais: Uma análise dos Processos de Ensino-Aprendizagem". Em: Abranches, A. et al. (Orgs.), Pesquisa Educacional e o direito à Educação: Múltiplas Abordagens. 1ed, Recife, Editora Massangana, p. 201-218.

Ehn, P., Kyng, M. (1991) Cardboard Computers: Mocking-it-up or Hands-on the Future. In: Design at work. [S.l.]: Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated.

Halverson, R. et al. (2006) "Theorizing games in/and education". In: Proceedings of the 7th International Society of the Learning Sciences. p. 1048–1052.

Kafai, Y. B. (2006) "Playing and Making Games for Learning", In Games and Culture, v. 1, n. 1, pages 36 40.

Lave, J. and Wenger, E. C. (1991) "Situated learning: Legitimate peripheral participation", Cambridge University Press.

Leontiev, A. (2004) "O Desenvolvimento do Psiquismo", São Paulo, Centauro.

Lieberman, H. et al. (2006) "End-user development: An emerging paradigm". In: End user development. Springer, p.1–8.

Maloney, J. et al. (2010) "The scratch programming language and environment." ACM Transactions on Computing Education (TOCE), vol. 10, n. 4, p. 16.

Marinho, F. C. V., Giannella, T. R. and Struchiner, M. (2011) "Estudantes do Ensino Básico Como Desenvolvedores de Jogos Digitais: Contextos Autênticos de Aprendizagem para Educação em Ciências e Matemática", Em: Atas do VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Campinas, São Paulo.

Morais, D. C. S., Gomes, T., Souza, A., Peres, F. (2015) "Storyboards no Desenvolvimento de Jogos Digitais Educacionais por Usuários Finais: Um Relato de Experiência". Em: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE 2015.

Morch, A. (1997) "Three levels of end-user tailoring: Customization, integration and extension". In: M. Kyng & L. Mathiassen (Eds.), Computers and Context (pp. 51-76). Cambridge, MA: MIT Press.

Papert, S., Harel, I. (1991) "Situating constructionism". Constructionism, v. 36, p. 1–11.

Peres, F. M. e Oliveira, G. S. (2013) "Teoria da Atividade e desenvolvimento de games educacionais: implicações das comunidades de prática para a aprendizagem em contexto escolar". Em: Hipertextus Revista Digital (UFPE), vol. 10, p.1.

Prensky, M. (2001) "Digital natives, digital immigrants", part 1. On the horizon, v. 9, n. 5, p. 1–6.

Prensky, M. (2010) "Não me atrapalhe, mãe – eu estou aprendendo". São Paulo: Phorte.

Robertson, J., Howells, C. (2008) "Computer game design: Opportunities for successful learning". In: Computers & Education, v. 50, n. 2, p. 559–578.

Saviani, D. (2003) "Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações", 8ª edição, Campinas, Autores Associados.

Vygotsky, L. S. (1991) "A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores", São Paulo, Martins Fontes.

Wenger, E. (2000) "Communities of practice and social learning systems". Organisation, v.7, n.2, p. 225-246.
Published
2017-10-27
MORAIS, Dyego; FALCÃO, Taciana ; OLIVEIRA, Glaucileide; PERES, Flávia. Conteúdos Curriculares em Jogos Digitais Educacionais: Desafios de um Processo Participativo. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 23. , 2017, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 343-352. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2017.343.