O Raciocínio Computacional para a Educação Básica: considerações sobre o ensino de Análise Combinatória e Probabilidade
Abstract
The article presents a reflection on the influence of Computational Thinking in the teaching-learning of Statistical concepts, through workshops in the constructivist and computational environments, with the use of software R as calculator and in the use of algorithms. The workshop had activities applied to teachers of the Basic Public Education of Bahia and to the undergraduate students in Mathematics at UFBA. The results point out both the interest in the application of methodologies as a pedagogical resource and the lack of knowledge about the subject by both groups. The work with the constructivist models and the software R showed that the experimentation, the commands and the applications of the formulas can be significant for the learning.
References
Cazorla, I. M. and SANTANA, E. R. d. S. (2006). Tratamento da informação para o ensino fundamental e médio. Série Alfabetização Matemática, Estatística e cientíca. Itabuna, Editora Via Literum.
da Serra Costa, J. F., Correia, M. G., and de Souza, L. T. T. (2011). Utilização do método de análise hierárquica na escolha de software estatístico para a demanda de uma universidade pública. Produto & Produção, 12(1):42–59.
Ferreira, A. C., Melhor, A., Barreto, J., de Paiva, L. F., and Matos, E. (2015). Experiência prática interdisciplinar do raciocínio computacional em atividades de computação desplugada na educação básica.In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 21, page 256.
PANAINO, R. (1998). Estatística no Ensino Fundamental: Uma Proposta. de Inclusão de Conteúdos Matemáticos. PhD thesis, Dissertação de Mestrado, UNESP, Rio Claro-SP.
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books, Inc.
PIMENTEL-GOMES, F. (1990). Curso de estatística experimental. Piracicaba: Nobel.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
