Aprendizagem colaborativa e conectivismo pedagógico no Facebook
Abstract
The article discusses the theoretical foundations that underlie learning and communication within the context of an experience with use of the Facebook social networking platform , whose problem lies in the way the teacher can take ownership of the convergence of media resources provided by online social networks promote a more effective learning and what are the main difficulties faced in its realization. The data presented are from a Master's dissertation that deals with the pedagogical praxis mediated Connectivism , using as a social networking platform Facebook, emphasizing the vision of the future teachers in the use of technology in the process.
References
Castells, M. Sociedade em Rede. Tradução: Roneide Venâncio Majer; 6ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
Gallana, L. M. R. Facebook: um espaço de colaboração para a troca de experiências com uso de tecnologias em sala de aula. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual de Campinas – SP, 2013.
Imbernón, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6ª ed. São Paulo: Cortez, 2006.
Libâneo, J. C. Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.
Mattar, J. Web 2.0 e redes sociais na educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.
Mota, J. C. "Da web 2.0 ao e-learning 2.0: aprender na rede". Dissertação de mestrado. Universidade Aberta. Lisboa, Portugal, 2009.
Palloff, R. M.; Pratt, K. O aluno virtual: um guia para trabalhar com estudantes on-line. Trad. Vinícius Figueira. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Renó, D. P., Versuti, A., Renó, L. T. L. Transmediação e conectivismo: contemporaneidade para a educação. In: Linhares, R. N., Lucena, S. Versuti, A. (org.) "As redes sociais e seu impacto na cultura e na educação do século XXI". Fortaleza: Edições UFC, 2012.
Santaella, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
Schön, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Sibilia, P. "Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão". Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Siemens, G. "Conectivismo: Uma Teoria de Aprendizagem para a Idade Digital". Trad. Bruno Leite, 2004. Disponível em: http://pt.scribd.com/doc/66317606/Conectivismo-uma-Teoria-Para-a-Era-Digital. Acessado em: 04.02.2014.
Souza, A. A. N. Uso do Facebook como ambiente de aprendizagem: análise da praxis presencial mediada pelo conectivismo pedagógico. Dissertação de mestrado. Universidade Federal de Sergipe. São Cristóvão: SE, 2015.
Souza; Schneider, H. N. O Facebook como espaço de interação, colaboração e aprendizagem: uma reflexão sob a perspectiva discente. In: "Anais do XX Workshop de Informática na Escola". Dourados, MS, 2014.
______. Uso do Facebook como Recurso de Avaliação da Aprendizagem. In: "Anais do XIX Workshop de Informática na Escola". Campinas, SP, 2013.
Vygotsky, L. S. Pensamento e Linguagem. 4ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
