Dinâmicas com App Inventor no Apoio ao Aprendizado e no Ensino de Programação

  • Juliana P. Ribeiro Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Marina A. Manso Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Marcos A. F. Borges Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Abstract


App Inventor is a free application for creating other applications for Android devices. The App Inventor tool has no specific programming language, using instructions of blocks that can be incorporated in a logical way for the development of applications. This paper discusses ways to encourage the use of App Inventor as a teaching tool for programming and support school learning, evaluating it in several respects. The studies propose a didactic and dynamic way to understand when using the tool and introduce students to the first steps of programming. The results of this project are the construction of the dynamics and assessment of the potential advantages and benefits that this dynamic can bring to student learning.

References

Astolfi, G.; Junior, D.L.(2016). "Ensino de Linguagem de Programação com ênfase na Aprendizagem Significativa." XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - WEI- 24º Workshop sobre Educação em Computação.

Gomes,T.C.S.;Melo, J.C.B. (2013). "App Inventor for Android: Uma nova possibilidade para o ensino de lógica de programação." II Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2013) - Workshops (WCBIE 2013).

Massachusetts Institute of Technology (2016). Disponível em: <http://web.mit.edu/>. Acessado em 11/03/2016.

MIT App Inventor(2016). Disponível em: <http://appinventor.mit.edu/explore/>. Acessado em 08/03/2016.

Parcianello, L; Konzen, P.C (2016). "Docência no ensino superior: o uso das novas tecnologias na formação de professores na licenciatura". Disponível em: <link>. Acessado em 08/03/2016.

Ribeiro,I.(2015). "Redesigning traditional courses: Use of technology in the classroom." ICERI2015:8TH International Conference Of Education, Research and Innovation.

Silva, M.G.M; Consolo, A.T (2007). "Uso de dispositivos móveis na educação – o SMS como auxiliar na mediação pedagógica de cursos a distância". Disponível em:<http://www.5e.com.br/infodesign/146/Dispositivos_moveis.pdf>. Acessado em 10/03/2016.

The Lego Group (2016) - Lego Mindstorms. Disponível em: <link>. Acessado em 11/03/2016.

Valle, E. (2016) - "MIT App Inventor Translated to Brazilian Portuguese"- Disponível em <http://appinventor.mit.edu/explore/blogs/josh/2016/01/mit-0.html>. Acessado em 09/08/2016.
Published
2016-10-24
RIBEIRO, Juliana P.; MANSO, Marina A.; BORGES, Marcos A. F.. Dinâmicas com App Inventor no Apoio ao Aprendizado e no Ensino de Programação. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 271-280. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.271.