Aprendizagem Móvel e Multimídia: a produção de material pedagógico na perspectiva BYOD

  • Maristela Compagnoni Vieira UFRGS
  • Débora Conforto UFRGS

Abstract


The use of mobile technology - smartphones, Wi-Fi, QR Codes - and the guiding principles of Mobile Learning, Cognitive Load Theories of Cargo and Multimedia Learning were combined to organize an enrichment material for the purpose of subsidizing the production of dissertative-argumentative texts of high school students. The results of the qualitative research reaffirmed the mobile devices as an identity symbol of adolescents, they showed their advantages in terms of ubiquity and pervasiveness and their place in everyday school life, confirming the pedagogical potential of a Mobile Learning strategy in the construction of argumentative thought.

References

BALARDINI, S. (2008) De deejays, floggers y ciberchabones: subjetividades juveniles y tecnocultura. In: BENDIT, R.; HAHN, M.; MIRANDA, A. (Ed.). Los jóvenes y el futuro: procesos de inclusión social y patrones de vulnerabilidad en un mundo globalizado. 1. ed. Buenos Aires: Prometeo Libros.

CARRILLO-RAMOS, A. et al. (2012) Enriching services using agents in mobile environments. Multimedia Computing and Systems (ICMCS), IEEE.

CHANDLER, P.; SWELLER, J. (1991) Cognitive Load Theory and the Format of Instruction. Cognition and Instruction, 8 (4), p. 293-332.

CONFORTO, D. (2014) Um exercício na cultura da participação. In: DANTAS, L.G.; MACHADO, M.J. (orgs). Tecnologias e Educação: perspectivas para gestão, conhecimento e prática docente. São Paulo: FTD, p. 161 168.

GABRIEL, M. (2013) Educ@r: a (r)evolução digital na educação. SP: Saraiva.

KUKULSKA-HULME, A.; TRAXLER, J. (2005) Mobile Learning: A handbook for educators and trainers. London: Routledge.

LUGO, M. T.; SCHURMANN, S. (2012) Turning on mobile learning in Latin America: illustrative initiatives and policy implications. Paris: UNESCO.

LUZ, J.; FONSECA, L. (2013) EduConnect: uma ferramenta de apoio à aprendizagem colaborativa para dispositivos móveis em redes MANET. Anais do XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE)

MAYER, R. E.; MORENO, R. (2002) Aids to computer-based multimedia learning. Learning and Instruction, v. 12, p. 107-119.

MORAES, R. (2003) Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência Educação, Bauru, SP, v. 9, n. 2, p. 191-210.

NIELSEN, J.; BADIU, R.. (2014) Usabilidade Móvel. RJ: Elsevier.

PERKTOLD, C. (2003) Ensaios de Pintura e de Psicanálise. Internacional: BH.

PU, H.; LIN, J.; SONG, Y.; LIU, F. (2011) Adaptive Device Context Based Mobile Learning Systems. International Journal of Distance Education Technologies, v. 09, n. 01, p. 44 – 56.

SENA, D., OLIVEIRA, E, CARVALHO, L. (2014) Aplicativos móveis para o aprendizado de matemática. Anais do XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE).

SWELLER, J. (2003) Cognitive Load Theory: A Special Issue of educational Psychologist. LEA, Inc.

VALIENTE, O. (2010) 1-1 in Education: Current Practice, International Comparative Researsh Evidence and Policy Implications. OECD Education Working Papes, n. 44.

W3C. (2008) Mobile Web Best Practices 1.0. Basic Guidelines W3C Recommendation 29 July. Disponível em: <http://www.w3.org/TR/mobile-bp/>. Acesso em 10 out. 2014.

WARSCHAUER, M.; AMES, M.. (2010) Can one laptop per child save the world's poor?. Journal of International Affairs, v. 64, n. 1.

WELLER, Martin. A pedagogy of abundance. Spanish Journal of Pedagogy, 249 pp. 223–236, 2011.
Published
2015-10-25
VIEIRA, Maristela Compagnoni; CONFORTO, Débora. Aprendizagem Móvel e Multimídia: a produção de material pedagógico na perspectiva BYOD. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 21. , 2015, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 82-91. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2015.82.