Tecnologias Computacionais na Educação: Desafios na Prática Docente
Abstract
This research aimed to analyze, from the perception of teachers, the challenges in teaching practice on the use of computer technology in education. The methodology consists of descriptive exploratory field study, using questionnaire as a data collection instrument. The study showed that the technologies most used by teachers are: internet, email, word processing, presentation software, social networks, projector, multimedia kit and printer / scanner / MFP. The challenges faced by teachers are exploiting the potential of available resources, lack of professionals for the management and maintenance of laboratories, physical and technological infrastructure of laboratories etc.
References
______________. (1994) "Ser professor reflexivo". Disponível em: <link>. Acesso em 09 dez 2014.
Almeida, F. J. de; Franco, M. G. (2014) "Tecnologias para a Educação e Políticas Curriculares de Estado". In: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação 2013. 1ª Ed. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: <http://www.cetic.br/pesquisa/educacao/publicacoes>. Acesso em 09 dez 2014.
Andrade, P. F. (2002) "Aprender por Projetos, Formar Educadores". In: Valente, J. A.(Org.) Formação de Educadores para o uso da Informática na Escola. São Paulo: Unicamp.
Behrens, M. A.. (2005) "O Paradigma emergente e a prática pedagógica". 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldas, W. K.; Nobre, I. A. M.; Gava, T. B. S. "Uso do computador na educação: desafios tecnológicos e pedagógicos" (2013). In: Nobre, I. A. M.; Nunes, V. B.; Gava, T. B. S.; Fávero, R. da P.; Bazet, L. M. B. (Org.). Informática na Educação: um caminho de possibilidades e desafios. Serra: IFES.
Castells, M. (2006) "A sociedade em Rede". São Paulo: Paz e Terra.
Freire, Paulo. (2002) "Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educative". São Paulo.
Gil, A. C. (2008) "Métodos e Técnicas de Pesquisa Social". 6ª ed. São Paulo: Atlas.
Marconi, M. de A.; Lakatos, E. M. (2003) "Fundamentos de Metodologia Científica". 5ª ed. São Paulo: Atlas.
MARINHO, Vanessa. "O Cenário do Uso das Tecnologias na Escola do Século XXI". II Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2013) e XIX Workshop de Informática na Escola (WIE 2013). Anais 2013. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2605/2261>. Acesso em: mai de 2015.
Moran, J. M.; Masetto, M. T.; Behrens, M. A.(2006) "Novas tecnologias e mediação pedagógica". Campinas, SP: Papirus.
NIC.br, 2014. (2014) "TIC Educação 2013 revela aumento do uso do computador e Internet na sala de aula". Disponível em: <http://www.nic.br/imprensa/releases/2014/rl-2014-22.htm> Acesso em 09 dez 2014.
Prado, M. E. B. B.; Valente, J. A. (2002) "A Formação na Ação do Professor: Uma Abordagem na e para uma Nova Prática Pedagógica". In: VALENTE, José Armando. (Org.) Formação de Educadores para o uso da Informática na Escola. São Paulo: Unicamp.
Valente, J. A. (2002) "Criando ambientes de aprendizagem via rede telemática: experiências na formação de professores para o uso da informática na educação". In: Valente, J. A. (Org.) Formação de Educadores para o uso da Informática na Escola. São Paulo: Unicamp.
