O Uso do Jogo Migrando e do Google Earth no Ensino de Geografia para alunos do Ensino Médio

  • Rafael Justino de Jesus Instituto Federal do Espírito Santo
  • Marize Lyra Silva Passos Instituto Federal do Espirito Santo
  • Isaura Alcina Martins Nobre Instituto Federal do Espírito Santo

Abstract


New methodological and didactic proposals should be subject of concern among teachers in order to think and rethink their professional practice. This was an applied, qualitative, quantitative and exploratory research and had as its technical procedure the case study. Their data were collected by a questionnaire applied to students from the first and second year of high school from a public school in order to verify their perception on the use of the game Migrando applied to Google Earth software. The results showed that the resource and activity allow better assimilation of content and interaction between teacher-student and student-student, validating its use in the proposed context.

References

André, M. (2008) "Estudo de Caso em Pesquisa e Avaliação Educacional". Série Pesquisa vol.13. Brasília: Liber Livro Editora. 3ª ed.

Alves, V. M. S., et al. (2011) "Produzindo e Aplicando Jogos em Geografia a partir do Google Earth: O Jogo Migrando". 149 f. TCC (Graduação) Curso de Geografia, Departamento de Departamento de Educação, UFES, Vitória.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998.

Brougére, G. (1998) "Jogo e educação". Porto Alegre: Artes Médicas.

Carneiro, C. D. R. (2002) Lecciones de Geociencias Apoyadas por los Computadoras In: "Actas Del XII Simpósio Sobre Ensenanza de La Geologia, Documentos de Trabajo". Pags. 58-63. Girona.

Freire, P. (1979) "Educação e Mudança". Rio de Janeiro: Paz e Terra.

_____. (2011) "Pedagogia do Oprimido". 50ª ed. São Paulo: Paz e Terra.

Günther, H. (2013) "Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão". Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ptp/v22n2/a10v22n2.pdf> Acesso em: 12 mai. de 2013.

Huizinga, J. (2008) "Homo Ludens". São Paulo: Perspectiva, 2008, 243 p.

Lopes, J. J. (2014) "A Introdução da Informática no Ambiente Escolar". Disponível em: <www.clubedoprofessor.com.br/artigos/artigojunio.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2014.

Malheiros, B. T. (2011) "Metodologia de pesquisa em educação". Rio de Janeiro: LTC.

Marinho, V. (2013) "O Cenário do Uso das Tecnologias na Escola do Século XXI". In: II Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2013) e XIX Workshop de Informática na Escola (WIE 2013). Anais 2013. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2605/2261>. Acesso em: mai de 2015.

Massey, D. B. (2008) "Pelo espaço: uma nova política da espacialidade". Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Prado, A. S. do. (2004) "O Uso da informática Como Ferramenta Pedagógica no Desenvolvimento de Conteúdos de Geociências no Ensino Fundamental". 2004. 87 f. Dissertação (Mestrado) Curso de Geociências, Unicamp, Campinas.

Rego, T. C.; (1995) "Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação". Petrópolis, RJ: Vozes.

Santos, S. M. P. dos. (2003) "Brinquedoteca: a criança, o adulto e o lúdico". 4. ed. Petrópolis: Vozes.

Silva, B.; Mulinari, M. H.; Ferracioli, L.(2010) Módulo Educacional sobre o Google Earth como Ferramenta para Jogos Educacionais. In: "XVI Encontro Nacional de Geógrafos". Porto Alegre. Anais do XVI Encontro Nacional de Geógrafos, 2010.

Vygotsky, L. S. (1984) "Formação social da mente". São Paulo: Martins Fontes.

Vygotsky, L. S. (1993) "Pensamento e linguagem". São Paulo: Martins Fontes.
Published
2015-10-25
JESUS, Rafael Justino de; PASSOS, Marize Lyra Silva; NOBRE, Isaura Alcina Martins. O Uso do Jogo Migrando e do Google Earth no Ensino de Geografia para alunos do Ensino Médio. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 21. , 2015, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 167-176. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2015.167.