Socialização do ensino em mídia social na internet: configurações identitárias e representações constituídas

  • Elaine Alves Testoni Universidade Federal do ABC
  • Silvia Cristina Dotta Universidade Federal do ABC

Abstract


This paper aims to investigate the socialization of social media education indicating the relevance of identities and social representations students for the promotion of learning. In this sense, the object of analysis corresponds to a structured didactic activity on Facebook, as a resource to analyze the pedagogical socialization of students outside the university space. Thus, we will analyze the sociability of manifestations of students through practical experience, in which the teacher proposes to students a debate about particular movie. The expected results constitute the teaching socialization in social media as a significant resource for the construction of knowledge.

References

Castells, Manuel. (1999) A sociedade em rede. Trad. Roneide Venancio Majer. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra. (A era da informação: economia, sociedade e cultura; v.1).

Cortês, Norma. "Amnésia, o tempo como construção". Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/022/22ccortes.htm. Acesso em: 15 abr. 2014.

Dotta, Sílvia. (2011) Uso de uma Mídia Social como Ambiente Virtual de Aprendizagem. Anais do XXII SBIE - XVII WIE, Aracaju. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1623/1388. Acesso em: 29 abr. 2015.

Giddens, Anthony. (1994) Modernidade e identidade pessoal. Oeiras, Celta.

Hall, Stuart. (2000) Quem precisa de identidade. In: Silva, Tomaz da (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis: Vozes.

Hall, Stuart. (2014) A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: DP&A.

Jodelet, D. (1993) Représentations sociales: un domaine en expansion. In D. Jodelet (Ed.) Les représentations sociales. Paris: PUF, 1989, pp. 31-61. Tradução: Tarso Bonilha Mazzotti. UFRJ- Faculdade de Educação.

Lahire, Bernard. (2002) Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes.

Santos, Debora Abdalla; Schwarzelmüller, Anna F; Lima, Amaleide. (2012) Projeto Educandow: experimentando uso de rede social como apoio ao ensino fundamental. Anais do XXIII SBIE, Rio de Janeiro. Disponível em: http://www.br-ie.org/index.php/anaissbie. Acesso em: 05 maio 2015.

Setton, Maria da Graça J. (2002) Família, escola e mídia: um campo com novas configurações. Educação e Pesquisa, Revista da Faculdade de Educação da USP, 28 (1): 107-116.
Published
2015-10-25
TESTONI, Elaine Alves; DOTTA, Silvia Cristina. Socialização do ensino em mídia social na internet: configurações identitárias e representações constituídas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 21. , 2015, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 486-495. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2015.486.