Perspectivas para a Redução da Evasão em EaD a partir da Avaliação da Qualidade do Ensino Online

  • Germano O. Ribeiro UFC
  • Thomaz E. V. Silva UFC
  • Albano O. Nunes UFC
  • Francisca Aparecida P. Pinto UFC
  • Francisco Herbert L. Vasconcelos UFC

Abstract


This paper presents the evaluation of the online educational quality in the perspective for investigating the problem of evasion in semipresential courses at a Public Institution of Higher Education. For data collection, we use an assessment tool based on the SETE methodology. The results has shonw which factors influence directly the evasion rate in a semipresential course corroborating with the literature subject, enabling pedagogical interventions in order to decrease the evasion rates of the course.

References

ABRAEAD (2012) Anuário Brasileiro Estatístico de Educação Aberta e a Distância. AbraEAD2012. ABED. Instituto Cultural e Editorial Monitor São Paulo.

Beatriz, W. et al. (2010) "Sistemas multiagentes: mapeando a evasão na educação a distância". Novas tecnologias na Educação. V.8 Nº 1.

Daudt, S. I. D. e Behar, P. A. (2013) A gestão de cursos de graduação a distância e o fenômeno da evasão. Educação (Porto Alegre, impresso), v. 36, n. 3, p. 412-421.

Favero, R. V. M. (2006) Dialogar ou evadir: Eis a questão!: Um estudo sobre a permanência e a evasão na Educação a Distância, no Estado do Rio Grande do Sul. 2006. 169 f. Dissertação (Mestrado) – UFRGS, Porto Alegre.

Lacerda, F.K.D e Espíndola, R.M. (2013) Evasão na Educação a Distância: um estudo de caso. Revista EAD em Foco. Vol. 3 nº 1 Rio de Janeiro Dezembro 2013

Levy, Y. (2007) "Comparing dropouts and persistence in e-learning courses". Computers & Education, v.48, p.185–204.

Marsh, H. W. e Bailey, M. (1993). "Multidimensional students' evaluations of teaching effectiveness: A profile analysis". The Journal of Higher Education, 64:1–18.

Maturana, H. "Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2002.

Moreira, P. R. (2013). Evasão escolar nos curso de graduação a distância. Anais do X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância.

Netto, C.; Guidotti, V.; Santos, P. K. (2012) "A evasão na EaD: investigando causas, propondo estratégias". In: Conferencia Latino Americana Sobre el Abandono de la Educación Superior, 2. PUCRS, Porto Alegre.

Ribeiro, G. O et al (2013). "Avaliação da Efetividade do Ensino em um Curso de Formação Continuada Semipresencial". Anais do XIX WIE.

Sales, G. L., Barroso, G. C., e Soares, J. M. (2008). "O indicador de aprendizagem learning vectors como instrumento automatizado de avaliação para suporte a aprendizagem em ead". Anais do XXVIII Congresso da SBC.

Silva, T. E. V. et al (2012). "Multivariate analysis for students' evaluation of teaching effectiveness in teleinformatics engineering". In Proc. of IEEE TALE, Hong Kong.

Silveira, C.A.B (2012). Educação a Distância e a Evasão: estudo de caso da realidade no polo UAB de Franca. Anais do SIED.

Vasconcelos, F. H. L. et al (2008). "Avaliação sóciointeracionista aplicada ao contexto da ead em cursos de graduação semi-presenciais mediado por um ambiente virtual de aprendizagem". Anais do XXVIII Congresso da SBC.
Published
2014-11-03
RIBEIRO, Germano O.; SILVA, Thomaz E. V.; NUNES, Albano O.; PINTO, Francisca Aparecida P.; VASCONCELOS, Francisco Herbert L.. Perspectivas para a Redução da Evasão em EaD a partir da Avaliação da Qualidade do Ensino Online. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 428-437. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.428.