Jogos Educacionais como Ferramenta de Auxílio em Sala de Aula

  • Sebastião Rogério da Silva Neto UPE
  • Higor Ricardo M. Santos UFPE
  • Anderson Alves de Souza UPE
  • Wilk Oliveira dos Santos UPE

Abstract


This paper presents an experience report about the course Educational Electronic Games offered to high school students of the School for Excellence in Middle Teaching Deolinda Amaral situated in the City of Lajedo-PE. The following objectives of this research, we tried to promote the use of digital games for a better utilization of the content covered in class,introduce basic knowledge of programming logic and foster teamwork. Games were used in the course in order to assist students who are preparing to enter a university. It also held a competition among the students to develop the best game. And at the end of the project, it was found that there was an increased frequency in use of the laboratory for educational purposes. It is suggested that other initiatives are made based on practices presented in this work.

References

ALVES, L., (2005). Game Over: Jogos Eletrônicos e Violência. São Paulo: Futura.

Balasubramanian, N; Wilson, B. Games and Simulations. In: Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, v.1. (2006).

Calisto, A; Barbosa, D; Silva, C. Uma Análise Comparativa entre Jogos Educativos Visando a Criação de um Jogo para Educação Ambiental. In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, João Pessoa, (2010).

Gros, Begoña. The impact of digital games in education. First Monday, v.8, n.7, jul. (2003). Disponivel em: http://www.firstmonday.org/issues/issue8_7/xyzgros/index.html. Acesso em: 22 out. (2007).

Kishimoto, Tizuko M. "O jogo e a educação infantil". São Paulo, SP: Pioneira, 2003.

Lima, Maria do Carmo Fernanda; Silva, Vanessa Valéria Soares; Silva, Maria Emília Lins (2009). "Jogos educativos no âmbito educacional: um estudo sobre o uso de jogos no projeto MAIS da Rede Municipal do Recife".

Notícias Terra (2012). Governo de SP investirá cerca de 5 bi em tecnologia nas escolas. Disponível em: <http://noticias.terra.com.br/educacao/governo-de-sp-investira-cerca-de-5-bi-em-tecnologia-nas-escolas,81c942ba7d2da310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html>. Acessado em: 15/07/2013.

Prieto, Lilian et al. Uso das Tecnologias Digitais em Atividades Didáticas nas Séries Iniciais. Renote: revista novas tecnologias na educação, Porto Alegre, v. 3, n. 1, p.1-11, maio (2005).

Revista INFO (2012). TI no Brasil movimentou US$ 102,6 bi em 2011. Disponível em: <http://info.abril.com.br/noticias/mercado/ti-no-brasil-movimentou-us-102-6-bi-em-2011-14052012-35.shl>. Acessado em: 05/07/2013.

Sá, E.J.V; Teixeira, J.S.F; Fernandes, C.T (2007) Design de atividades de aprendizagem que usam Jogos como princípio para Cooperação. In: Anais do XVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), São Paulo SP, Brasil

Sampaio, Marisa N.; Leite, Lígia S. (2004) "Alfabetização tecnológica do professor". 4ª ed. Petrópolis: Vozes.

Savi, R; Ubricht, Vania R. Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Revista Novas Tecnologias na Educação. CINTED-UFRGS. Volume 6, Fascículo 2. (2008).

Silva, D. ; Costa, L.; Silva, M. A. A; Dantas, Ayla. Atraindo Alunos do Ensino Médio para a Computação: Uma Experiência Prática de Introdução a Programação utilizando Jogos e Python. In: XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Aracajú, (2011).

Souza, Joselito L. de (2001) "Computadores e internet na escola: o que muda?" In Alves, L. R. G., Silva, J. B. "Educação e cibercultura". Salvador: EDUFBA.

Tarouco, L. M. R. et al. (2005) O aluno como co-construtor e desenvolvedor de jogos educacionais. Revista Novas Tecnologias na Educação. V. 3. No. 2. Rio Grande do Sul, Novembro, (2005).
Published
2013-11-25
SILVA NETO, Sebastião Rogério da; SANTOS, Higor Ricardo M.; SOUZA, Anderson Alves de; SANTOS, Wilk Oliveira dos. Jogos Educacionais como Ferramenta de Auxílio em Sala de Aula. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 130-139. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.130.