Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na Educação em Saúde na Escola: Análise do Uso de um Jogo Voltado para Adolescentes

  • Claudilene Moura Perim UFRJ
  • Miriam Struchiner UFRJ
  • Tais Rabetti Giannella UFRJ

Abstract


This study aimed to analyze the perception of a group of students and teachers at a public school in Rio de Janeiro on the use of a game for teenagers mediated Digital Technologies of Information and Communication (TDIC) as a pedagogical strategy for mobilizing content health. Participated in this study> two teachers (Science and Mathematics), the Pedagogical Coordinator and 37 students in a class in 9th grade. The results indicated a positive evaluation, but with some technical challenges related to the use of TDIC. The playful nature of the activity provided a favorable environment for discussion of complex issues to the public. Furthermore, the use of TDIC enhanced the dynamics of the game, favoring research and critical analysis of information and collaboration among students..

References

IERVOLINO, Solange Abrocesi. Escola promotora da saúde: um projeto de qualidade de vida. 2000. Dissertação (Mestrado em Serviços de Saúde Pública) Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/6/6135/tde-01072006-211720/>. Acesso em: 2013-08-10.

MATTAR, João. Games em Educação. Como os nativos digitais aprendem. Pearson Prentice Hall: São Paulo, 2010.

MONTEIRO, P. A saúde nos livros didáticos no Brasil: concepções e tendências nos anos iniciais do ensino fundamental. 2012. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-04072012-131023/>. Acesso em: 2012-11-20.

YONEKURA, Tatiana; SOARES, Cássia Baldini. O jogo educativo como estratégia de sensibilização para coleta de dados com adolescentes. Rev. Latino-Am. Enfermagem, Ribeirão Preto, v. 18, n. 5, Out. 2010. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692010000500018&lng=en&nrm=iso> . Acesso em 9 de Março de 2013.
Published
2013-11-25
PERIM, Claudilene Moura; STRUCHINER, Miriam; GIANNELLA, Tais Rabetti. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação na Educação em Saúde na Escola: Análise do Uso de um Jogo Voltado para Adolescentes. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 415-419. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.415.