Results analysis of a Case Study applying computational thinking in Elementary School with algorithm development focus
Abstract
The work presents a case study carried out with 93 students from five classes of elementary school in a state school, in order to identify whether the practice with activity mediated by mobile technology that stimulates the development of skills in computational thinking positively influences the resolution process everyday problem. After some analysis comparing the exercises performed before the activities and after the activities, as well as the comparison of the results of the classes involved, it is possible to state that the activities help in resolution process problem.
References
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de Atividades Desplugadas na Educação Básica. Tese de doutorado, PPGIE, UFRGS.
Brasil (2017). Resolução cne/cp no 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de dezembro de 2017, Seção 1, pages 41–44.
CIEB (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação. da Educação Infantil ao Ensino Fundamental. Centro de Inovação para a Educação Brasileira. São Paulo. p.104. http://curriculo.cieb.net.br/curriculo. Acessado em: jul. 2020.
Gil, A. C. (2002). Como Elaborar Projetos de Pesquisa. Atlas, São Paulo, fourth edition.
Kohler, L., Mattos, M., Zucco, F., Silveira, H., Fronza, L., Carlo, G., Santos, B., e Kohn, J. (2019). Circuito de quatro estações aplicando a computação desplugada. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 1369–1373, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Nunes, D. J. (2011). 12. ciência da computação na educação básica. [link]. Acessado em: jul. 2020.
Raabe, A. L. A., Zorzo, A. F., Frango, I., Ribeiro, L., Granville, L. Z., Salgado, L., da Cruz, M. J. K., Bigolin, N., Cavalheiro, S. A. C., e Fortes, S. (2017). Referenciais de formação em computação: educação básica. SBC Editor. pages 1–9.
SBC (2019). Diretrizes para ensino de computação na educação básica. [link]. Acessado em: jul. 2020.
Stephenson, C., Cooper, S., Boucher Owens, B., e Gal-Ezer, J. (2012). The new csta k–12 computer science standards. In Proceedings of the 17th ACM Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE ’12, page 363–364, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery
Wazlawick, R. S. (2010). Uma reflexão sobre a pesquisa em ciência da computação à luz da classificação das ciências e do método científico. Revista de Sistemas de Informação da FSMA, 1(6):3–10.
Wing, J. M. (2006). Pensamento computacional. Commun. ACM, 49(3)
Zanetti, H., Borges, M., e Ricarte, I. (2016). Pensamento computacional no ensino de programação: Uma revisão sistemática da literatura brasileira. In Anais do XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2016). Sociedade Brasileira de Computação - SBC.
