STEAM Circuit: Hands-on Workshop for Professional Education Teachers During Pandemic
Abstract
The development of soft skills such as creativity, problem solving, leadership, technology mastery, resilience, among others, is increasingly essential for the labor market, requiring them to be worked on in education at all levels. In Professional Education, it has an even greater weight, since the objective is to train for work, with a good part of young people who are starting their professional careers assisted. STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) is a methodology that promotes hands-on work, which engages students and allows teachers to work in a transdisciplinary and multidisciplinary way, while contributing to the development of soft skills. This work presents a STEAM workshop for training Professional Education teachers from the most diverse courses of an institution and discusses the final result that was the proposition of inserting STEAM projects in learning situations of the Curricular Units of the courses in which these teachers work.
References
dos Santos Silva, D. E., Sobrinho, M. C., and Valentim, N. (2019). Steam and digital storytelling: a case study with high school students in the context of education 4.0. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE) , volume 30, page 159.
Dugger, W. E. (2010). Evolution of stem in the united states. In 6th biennial international conference on technology education research, volume 10.
Forum, W. (2020). The future of jobs report 2020. World Economic Forum Geneva.
Melendez, T. T. (2019). O movimento game maker na educação profissional e tecnológica: produção de jogos digitais e seus reflexos no aprendizado dos técnicos em informática.
Nascimento, J. M. (2020). Aplicação da metodologia steam através da robótica: Uma solução aos desafios da educação profissional durante a pandemia de covid-19.
Penhaki, J. d. R. et al. (2019). Soft skills na indústria 4.0. Master’s thesis, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
Santos, A. and Teixeira, A. (2019). A formação de professores e a importância da fluência tecnológica digital em meio ao cenário do século xxi. In Anais do Workshop de Informática na Escola , volume 25, pages 831–838.
SENAC, D. (2015a). Coleção de Documentos Técnicos do Modelo Pedagógico Senac: Avaliação.
SENAC, D. (2015b). Coleção de Documentos Técnicos do Modelo Pedagógico Senac: Competência.
SENAC, D. (2015c). Coleção de Documentos Técnicos do Modelo Pedagógico Senac: Concepções e princípios.
SENAC, D. N. (2021). O uso do STEAM na nova proposta do programa de aprendizagem do Senac.
Tokarnia, M. (2021). Ciências exatas podem ser ensinadas com humanidades; conheça o conceito STEAM. Disponível em: [link].
Vaz, C. L. D. and Junior, E. d. P. N. (2020). O lugar da aprendizagem criativa: Uma experiência com a matemática mão na massa. REMATEC, 15:137–155.
