App Analysis for Illiterate People: What Are Their Characteristics?
Abstract
As technology is developed, access to information becomes increasingly democratic. However, some social chasms persist and among them there is illiteracy. In order to democratize access to technology, tools need to be developed, also thinking about rescuing those on the margins of Society. Thus, the aim of this paper was to map the availability of targeted applications to facilitate the learning of illiterate people from groups of children, young people and adults. Despite the great technological leverage, it is necessary to ensure that less favored classes have access to low-cost tools, forcing developers to create supported software on any phone.
References
da Fonseca, A. G. M. F. et al. (2018). Programa palma: Dispositivos móveis e aplicativo como ferramenta para alfabetização. Atura-Revista Pan-Amazônica de Comunicação, 2(1):250–274.
Dasgupta, S., Granger, M., and McGarry, N. (2002). User acceptance of e-collaboration technology: An extension of the technology acceptance model. Group Decision and Negotiation, 11(2):87–100.
de Sousa, K. F., de Lima Neto, F. R., and Araújo, N. M. S. (2020). Duolingo for schools: avaliando o uso de uma ferramenta com traços de gamificação no ifce. LinguaTec, 5(2):169–187.
Diniz, J. L., Moreira, A. C. A., Teixeira, I. X., Azevedo, S. G. V., Freitas, C. A. S. L., and Maranguape, I. C. (2020). Digital inclusion and internet use among older adults in brazil: a cross-sectional study. Revista Brasileira de Enfermagem, 73.
Kitchenham, B. A. (1997). Evaluating software engineering methods and tools, part7: planning feature analysis evaluation. ACM SIGSOFT software engineering Notes, 22(4):21–24.
Nogueira, N. and Challegre, V. (2012). Impacto das ferramentas assistivas na educação de analfabetos funcionais. Conferências LACLO, 3(1).
OLIVEIRA, F. N. d. and MORAES, D. A. F. d. (2013). A utilização da tecnologia e da internet no processo de ensino e aprendizagem da educação superior: um relato de experiência. Jornada da Didática, 2.
Vargas, D. d. (2018). O processo de aprendizagem e avaliação através de quiz.
VILAÇA, M. L. C. and Araujo, E. d. (2016). Tecnologia, sociedade e educação na era digital. Duque de Caxias: UNIGRANRIO.
Winck, F. (2019). Analfabetismo funcional entre vestibulandos dos cursos de graduação em letras, história e jornalismo.
