Computing Degree's PCK: Pedagogical Specifics of Computing Teaching

  • Lilian Pereira da Silva Teixeira IF Baiano

Abstract


In this study, the seven main attributes that make up the Pedagogical Content Knowledge of the computer teacher are presented. The discussion of this article is part of the results of a doctoral thesis developed from the mixed methodological approach (qualitative/quantitative). The public participating in the research comprises 60 graduates of the degree in computing from institutions in the five regions of Brazil. It is concluded that computing teachers demonstrate that their Pedagogical Content Knowledge base for teaching computing is guided by the following attributes: autonomy, didactic transposition, contextualization, computational thinking/reasoning, mediation, interdisciplinarity, and planning.

Keywords: Computing Degree, Pedagogy, Teaching

References

Bardin, L. (2016) Análise do Conteúdo. Tradução Luís Antero Reto. – São Paulo: Edições 70.

Bouchard, J. (2013) "Pedagogical Content Knowledge. Research Starters: Education (Online Edition)".

Chevallard, Y. (1998) "La transposición didáctica: del saber, al saber enseñado." 3ª Edição. Argentina: Aique.

Etges, N. J. (1993) "Produção do conhecimento e interdisciplinaridade." Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 73-82, jul/dez.

Fernandez, C. (2011). "PCK – Conhecimento Pedagógico do Conteúdo: perspectivas e possibilidades para a formação de professores." In: Anais do VIII ENPEC Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, volume 1, Campinas, São Paulo. Disponível em [link]. Acesso em Abril de 2018.

Fourez, G. (1998) Saber sobre nuestros saberes: un léxico epistemológico para la enseñanza. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Harris, J.; Mishra, P.; Koehler, M. (2009) "Teacher's technological Pedagogical Content Knowledge and learning activity types: curriculum-based technology integration Reframed. "Journal of Research on Tehnology in Education. ISTE: Canadá. Disponível em www.iste.org Acesso em maio de 2017.

Hennessey, E. J. V., Mueller, J., Beckett, D. & Fisher, P. A. (2017) "Hiding in Plain Sight: identifying computational thinking in the Ontario Elementary School curriculum." In: Journal of Curriculum and Teaching. V. 6, N. 1. April. Disponível em http://jet.sciedupress.com. Acesso em setembro de 2018.

Libâneo, J. C. (2016) "A teoria do ensino para o desenvolvimento humano e o planejamento de ensino." Educativa, Goiânia, v. 19, n. 2, p. 353-387, maio/ago. Disponível em [link]. Acesso em fevereiro de 2019.

Marcon, D. (2013) Conhecimento pedagógico do conteúdo: a integração dos conhecimentos do professor para viabilizar a aprendizagem dos alunos. – Caxias do Sul-RS: Educs.

Martins, O. B.; Moser, A. (2012) "Conceito de mediação em Vygotsky, Leontiev e Wertsch." Revista Intersaberes. v. 7, n. 13, p. 8-28, jan-jun. Disponível em https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/viewFile/245/154. Acesso em fevereiro de 2019.

Mishra, P.; Koehler, M. J.(2006). "Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher Knowledge." Teachers College Record. Columbia University, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, june.

Moreira, M. A.; Masini, E. A. F. S. (1992). "Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel." São Paulo, Moraes. Prensky, M. (2011). "Chronicle of Higher Education." The Chronicle of Higher Education, V. 58, n. 13. Nov.

Prensky, M. (2012). "Aprendizagem baseada em jogos digitais." Tradução de Eric Yamagute. – São Paulo: Editora Senac São Paulo.

Ricardo, E. C. (2003) "A problematização e a contextualização no ensino das ciências: acerca das ideias de Paulo Freire e Gérard Fourez." Anais do IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Bauru, SP. Disponível em http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/ivenpec/Arquivos/Orais/ORAL019.pdf. Acesso em fevereiro de 2019.

Shulman, L. S. (1986) "Those who understand: knowledge growth in teaching."Educational Researcher, v. 15, n. 4, p. 4-14. Disponível em http://www.fisica.uniud.it/URDF/masterDidSciUD/materiali/pdf/Shulman_1986.pdf. Acesso em maio de 2017.

______. (2014) "Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Tradução de Leda Beck." Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez.

Teixeira, C. G.; Bastos, R. M. (2016) "Computação e convergência de disciplinas: nosso modo de trabalhar precisa dar conta da complexidade." Revista da Sociedade Brasileira de Computação. n. 31, v. 02, p. 21-25. Disponível em [link]. Acesso em 01/2019.

Trocmé-Fabre, H. (2004) A árvore do saber-aprender: rumo a um referencial cognitivo. Tradução de Marly Segreto. São Paulo: TRYOM.

Vigotsky, L. S. (1998). A formação social da mente. 6. ed. Trad. José Cipolla Neto, Luis S. M. Barreto e Solange C. Afeche. São Paulo: M. Fontes.

Wing, J. (2006). "Computational Thinking." Communications of the ACM. v. 49, n.3, p. 33-35, New York.
Published
2021-11-22
TEIXEIRA, Lilian Pereira da Silva. Computing Degree's PCK: Pedagogical Specifics of Computing Teaching. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 27. , 2021, On-line. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 297-308. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2021.218551.