A formação de professores no curso de Licenciatura em Computação: um relato das práticas educacionais de iniciação a docência
Abstract
The Bachelor's Degree in Computing IFSULDEMINAS - Campus Machado seeks to empower future educators in the area of computer networks to act in public and private education. For this, the course seeks to provide future teachers in computer vision technology so it can perform its activities with professionals from other areas, which may integrate computer learning the content of other sciences. Significant contributions have been given through the practice of education as a curriculum component and the participation of students in PIBID / CAPES - Institutional Scholarship Program for New Teachers.
References
Freire, P. (1997). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Gadotti, M. (2003). Boniteza de um sonho: Ensinar e aprender com sentido. São Paulo: GRUBHAS.
Gadotti, M. (2004). "Informação, conhecimento e sociedade em rede. Que potencialidades?" In: Fórum Paulo Freire - IV Encontro Internacional - Caminhando para uma cidadania multicultural. Universidade do Porto.
Kenski, V. M. (2010). Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus.
Lévy, P. (1999). Cibercultura. São Paulo: Editora 34; tradução de Carlos Irineu da Costa.
Lucena, M. F. P. (1994) O uso das tecnologias da informática para o desenvolvimento da educação. Publicações técnicas. Rio de Janeiro: COPPE Sistemas/UFRJ.
Mcluhan, H. M. (1974) Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo, Cultrix.
Zambalde, A. L; ALVES, R. M. (2002). Introdução à informática educativa. Lavras: UFLA/FAEPE.
