Aprendizagem em Projetos de Trocas Culturais com Uso de Laptops Educacionais
Abstract
The present article reports the experience of two projects that made possible cultural exchanges among students making use of the laptop with internet access, besides other digital tools. These projects took place in three schools, in the Northeast part of Brazil, that took part in the program One Laptop per Children (OLPC). This paper will discuss the potential of the technology to provide to the students the experience of different cultures and realities, assisting the learning of school contents. It was noticed that the projects had provided contact and interaction among the participants, such that the cultural exchanges could occur.
References
Almeida, M. E. B e Valente, J. A. (2011) "Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes?" São Paulo: Paulus.
Brasil. MEC/SEF. (1998) "Parâmetros Curriculares Nacionais: Quinto e Oitavo ciclos do Ensino Fundamental". Brasília, DF,10v.
Brasil. (2011) "Um Computador por Aluno: a experiência brasileira", http://bd.camara.gov.br, Junho.
Collis, Betty. (1995) "Tele-learning in a Digital World: the future of Distance Learning". London: International Thomson Computer Press.
Fernandes, A. C., Freire, R. S., Castro Filho, J. A., Lima, L. L. V., Barbosa, J. R.(2009) "Interligando Mundos, Conhecimento e Cultura: Uma experiência on line entre alunos do Ensino Fundamental do Brasil x Japão", in: Virtual Educa, v. 1.
Harasim, L. (1989) "On-Line Education: A New Domain". in: Mindweave: Communication, Computers and Distance instruction, Edited by Mason, R., Kaye, A. Oxford: Pergamon.
Laraia, R. Barros (2000) "Cultura - um conceito antropológico" 13 ed. Jorge Zahar Editor Rio de Janeiro, RJ, 13 ed.
Lima, L. L. V., Barbosa, J. R., Fernandes, A. C., Freire, R. S., Castro Filho, J. A., Pequeno, M. C. (2010) "Me perdi e me achei no Brasil: Multiculturalismo e produção colaborativa de conteúdos digitais na escola", in: XVI Workshop Sobre Informática na Escola - WIE - TICs e educação para inclusão social e tecnológica e promoção da cidadania, páginas 1197-1205. Anais.
Lima, L. L. V., Lima, Lucas. V. de; Barreto, D., Fernandes, A. C., Castro Filho, J. A. (2011) "Interações multiculturais mediadas por computador: as percepções de dois participantes sobre o projeto Nossos Lugares no Mundo", in: XVII Workshop Sobre Informática na Escola - WIE - Informática na educação para a Democratização do Conhecimento, páginas 1924-1934. Anais.
Machado, C. G. (2001) "Multiculturalismo: Muito Além da Riqueza e da Diferença". Rio de Janeiro, DP&A.
Nascimento, K. A. S. Do., Silva, M. A. da., Melo, M. B. O. de., Barbosa, J. R., Castro Filho, J. A. (2011) "Programa UCA no Estado do Ceará: Caminhos Percorridos, Lições Aprendidas", in: 17º Workshop de Informática na Escola. Informática na Educação para a Democratização do Conhecimento, páginas 1207-1215, v. 22.
Vygotsky, L.S. (1984) "A Formação Social da Mente", São Paulo: Martins Fontes.
