Desenvolvimento de um Jogo para Apoio de Ensino a Ciências: Um Estudo de Caso

  • Rodrigo A. S. Alves UFMG
  • Raquel O. Prates UFMG
  • Elaine S. França UFMG

Abstract


This paper presents the experience in the development and evaluation in real context of a game aimed at the support to teaching science, specifically Brazilian biomes, in elementary school. Although initial results do not indicate that the game increases students' learning, benefits related to their motivation and interest have been identified as positive outcomes.

References

Calisto A.; Barbosa, B; Malucelli, A; Silva, C. (2010) "Uma Análise Comparativa entre Jogos Educativos Visando Criação de um Jogo para Educação Ambiental", In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), João Pessoa - PB, Brasil.

Kessler, M. C.; de Paula, C. G.; Albé, M. H.; Manzini, N.; Barcellos, C.; Carlson, R.; Marcon, D.; Kehl, C., (2010) "Impulsionando a aprendizagem na universidade por meio de jogos educativos digitais", In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), João Pessoa - PB, Brasil.

Loula, A. C.; Muños, Y.J.; Oliveira, E. S.;. Rocha, P.L.B.; Vargens, M. M. F., Modelagem (2010). Ambiental em um Jogo Eletrônico Educativo. In VIII Simpósio Brasileiro de Games e Entretenimento Digital (SBGAMES), Rio de Janeiro - RJ, Brasil. pág.: 171-180.

Neves, R. G.; Giraffa, L. M. M. (2007) "Pandora: Um jogo de memória configurável", In: XVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), São Paulo - SP, Brasil. pág.: 308-311.

Paim, M. F. R.; de Paula, B. C., (2009) "Eu, Robô Poeta: Um Jogo para Aprender a Construir Poesias", In: XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), Florianópolis - SC, Brasil. ISSN: 2176-4301.

Pietruchinski, H. M; Neto, J. C.; Malucelli, A; Reinehr, S. (2011) "Os jogos educativos no contexto do SBIE: uma revisão sistemática de Literatura", In: XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), Aracaju - SE, Brasil. pág.: 476-485.

Prates, R. O.; Figueiredo, R. M. V., (2005) "An Experience with an Enriched Task Model for Educational Software." In: Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI), 2005, Portland. CHI 2005 Extended Abstracts. New York: ACM, 2005. p. 1721-1724.

Silva, A. A.; Passerino, L. M, (2007) "A fazenda: Software Educativo para Educação Ambiental", In: CINTED-UFRGS: Novas tecnologias na Educação Vol. 5, N º2.

Silva, B. S.; Barbosa, S. D. J., (2007) "Designing Human-Computer Interaction With MoLIC Diagrams -- A Practical Guide." In Carlos J. P. de Lucena (ed.), Monografias em Ciência da Computação, 12/07, ISSN 0103-9741.

Silva, M. A. R.; Magalhães, V. M. A.; Anacleto, J. C.,(2010) "O Uso de um Jogo Narrativo Computacional em um Ambiente Escolar", In: XXX Workshop Sobre Informática na Escola (WIE), Belo Horizonte - MG, Brasil. pág.: 1225-1234.

Silva, I. K. O.; Morais, M. J. O; (2011) "Desenvolvimento de jogos Educacionais no apoio do processo Ensino-Aprendizagem no Ensino Fundamental", In: Holos, Ano 27 Vol 5 pág.: 153-164.
Published
2012-11-26
ALVES, Rodrigo A. S.; PRATES, Raquel O.; FRANÇA, Elaine S.. Desenvolvimento de um Jogo para Apoio de Ensino a Ciências: Um Estudo de Caso. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 18. , 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012 . p. 99-108. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2012.18700.