Experiência Brasileira na Formação de Professores Ibero-Americanos em Tecnologias Digitais Acessíveis
Abstract
This article presents the experience of teacher training courses on Accessible Digital Technologies in Latin American countries, an action of the Brazilian government, designed and managed by the Ministry of Education (MEC). The course started in 2009, and educators from different Spanish-speaking countries have benefited from the Brazilian experience in teacher training for the socio-digital inclusion of people with disabilities. When we share this successful international partnership, a productive theoretical and practical trajectory in the area of digital technologies, we intend to promote the emergence of new international training and research partnerships in order to foster the socio-digital inclusion of human diversity.
References
Freire, P. (1992) "A pedagogia da esperança: um encontro com a pedagogia do oprimido". RJ: Paz e Terra.
Santarosa, L. et al. (2011) "Tecnologías digitales accesibles". Porto Alegre: JSM Comunicações Ltda.
Santarosa, L. et al. (2010) "Tecnologias digitais acessíveis". Porto Alegre: JSM Comunicações Ltda.
Santarosa, L. (2004) "Ambientes de Aprendizagem Virtuais para Inclusão Digital de Pessoas com Necessidades Especiais". Projeto de Pesquisa. CNPQ (2004 - 2006).
Santarosa, L. (2007) "Ambientes de Aprendizagem Virtuais para Inclusão Digital de Pessoas com Necessidades Especiais. Projeto de Pesquisa". CNPQ (2007 - 2009).
Santarosa, L. (2009) "Ambientes de Aprendizagem Virtuais e Inclusão: mediação pelas áreas de desenvolvimento potencial de pessoas com necessidades educacionais especiais". Projeto de Pesquisa. CNPQ (2007 - 2009).
Santarosa, L. (2010) "Construção de Espaços Virtuais Inclusivos para atendimento à diversidade Humana". Projeto de Pesquisa. CNPQ (2010 - 2014).
