Experiences of a Digital Educational Game to assist in the Teaching-Learning Process of Chemical Transformations for High School

  • Roberto Mayer Federal University of Technology – Paraná (UTFPR)
  • Paulo Varela Federal University of Technology – Paraná (UTFPR)
  • Michel Albonico Federal University of Technology – Paraná (UTFPR)
  • Adair Rohling Federal University of Technology – Paraná (UTFPR)
  • Vilmar Steffen Federal University of Technology – Paraná (UTFPR)

Abstract


In this paper, we present an educational game for learning chemical transformations in high school. The main idea is a RPG (Role-Playing Game) where the game player has to complete missions by combining chemical elements and killing opponents, aiming at earning rewards and new content. For each combination of elements, the player sees the chemical transformations. Then, the element resulting from the chemical transformation appears in its inventory. The game is developed in Java object-oriented programming language, with 2D graphics to assist teachers and students and teaching and learning process.

Keywords: Game, Educational, Chemical, RPG

References

Aguiar, A. P. S. (2017). Electronic games and portuguese language teaching: some reflections. Linguagem e Tecnologia, (10).

Aires, S., Santos, Y., de Andrade, M. A. A., Araújo, L., and Madeira, C. (2019). Chute certo: Um jogo digital educativo para auxiliar no processo de alfabetização. Anais do Workshop de Informática na Escola - WIE, (25).

Assunção, F. N. and Araújo, N. M. S. (2017). Jogo desenvolvido no RPG Maker MV para auxiliar no processo de ensino-aprendizagem de ortografia da língua portuguesa. XIII Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação.

Barreto, G. S. N. Xavier, J. L. S. J. D. M. N. A. S. (2017). O processo de criação de um software educacional para o ensino e aprendizagem de química. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 1(2).

Chernykh, T. (2020). Periodic table. Disponível em: https://www.chernykh.tech/ Acesso em: 01/07/2021.

Fiorio, R., Varela, P., Albonico, M., and Semler, J. R. (2019). Linguisticun: Uma ferramenta de auxílio ao ensino da língua portuguesa e a linguística computacional. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE.

Grando, R. C. (2001). O jogo da educação : Aspectos didáticos - metodológicos do jogo na educação matemática. Unicamp.

Guedes, G. T. A. (2018). UML 2 - Uma Abordagem Prática. Novatec.

Hoffmann, L. F., Barbosa, D. N. F., and Santos, P. R. D. (2016). Aprendizagem baseada em jogos digitais educativos para o ensino da matemática. Revista Cocar.

Morais, E. V. D., de Castro, M. P., and dos Santos, U. N. (2018). Jogos digitais como ferramenta de auxílio na alfabetização: Um relato de experiência. Revista Tecnologias na Educação, (25).

Oliveira, G. M. S. and Silva, M. F. (2018). Química em atividade: Participação de educandos do ensino médio no design de jogos digitais educacionais para educação do campo. Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE.

Peres, F., ao, T. P. F., Morais, D., and da Silva Aquino, J. R. (2018). Química em atividade: Participação de educandos do ensino médio no design de jogos digitais educacionais para educação do campo. Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE.

Prazeres, E. F. and Silva, B. M. V. (2020). Jogo digital e história local: uma experiência com o Quiz cametaense. Revista Cocar, 14.

Santos, W. and Alves, L. (2019). Pajed: Um programa de avaliação de jogos digitais educacionais. Revista Cocar, (14).
Published
2022-11-16
MAYER, Roberto; VARELA, Paulo; ALBONICO, Michel; ROHLING, Adair; STEFFEN, Vilmar. Experiences of a Digital Educational Game to assist in the Teaching-Learning Process of Chemical Transformations for High School. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 28. , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 59-67. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2022.224811.